Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Vedení záznamů při hledání strategie

    Pokud jsem se něčemu v tradingu opravdu naučil, pak je to absolutní nutnost řádné dokumentace a vedení záznamů nejenom v rámci samotných obchodů, ale převážně v rámci hledání, stavby a vývoje strategie. V minulosti jsem ztratil opravdu mnoho zbytečného času jenom díky nedostatečné organizovanosti záznamů, zatím co nyní, díky důmyslnému systému archivace (o který se dnes podělím), jsem schopen výrazně rychleji hledat mezi efektivními a neefektivními směry a dopracovávat se tak co nejrychleji k žádoucím výsledkům.

    Je bohužel smutné, že drtivá většina nováčků podceňuje vedení záznamů a archivaci postupů již od samého začátku. Jejich práce na strategiích a tradingu je často chaotická, neorganizovaná - a přesně takový je pak i jejich trading. Řízení peněz (nebo-li trading) je práce vysoce systematická a proto je naprosto nezbytné se k ní takto stavět již od samého začátku. Poproste například nováčka o dokumentaci vývoje jeho backtestu za poslední 3 měsíce, o popis změn v backtestu a strategii a o srovnávací záznamy. Většinou na vás bude koukat s otevřenou pusou a snažit se vám vysvětlit, že o to přesi v tradingu nejde. Omyl. Přesně o to v tradingu jde. Řád, systematičnost, pravidla a disciplína.

    Začněte pořádkem ve svém počítači

    Pokud se rozhodnete pustit do tradingu, budete muset začít s nekonečným množství backtestů a papírového obchodování. Pokud se pak chcete opravdu hýbat vpřed, potřebujete jasně vědět, kde jste v minulosti co dělali špatně nebo naopak správně, abyste mohli selektovat jenom to dobré a funkční. Potřebujete mít možnost srovnávat, vidět svůj vývoj, hledět do minulosti a vytvářet z její zkušenosti lepší budoucnost.

    Upřímně řečeno, tato práce začíná už organizací ve vašem počítači. Vaše složky by měly mít určitý řád a mělo by být jasné, co kam přijde. Například:

    • kde budete archivovat backtesty?
    • Jak budete jednotlivé backtesty nazývat, aby byly v čase jasně nazvané a dohledatelné?
    • Jaký program budete používat pro zápis obchodního plánu a vytváření pravidelných poznámek a nových nápadů a myšlenek? (Už dříve jsem věnovalo tomuto tématu článek).
    • Kde budete archivovat simulované obchody, jak je budete nazývat a archivovat?
    • Kde budete archivovat živé obchody?

    Pokud vás například poprosím, abyste mně ukázali svůj backtest v pořadí třetí od zadu, a vy začnete náhle zběsile hledat v počítači, pak není vaše práce opravdu příliš organizovaná. Přitom výsledek práce je velmi závislý na její organizovanosti: koukněte se například, jak to funguje ve firmách dobře organizovaných (například v Německu) a ve firmách nedostatečně organizovaných (například Portugalsku - hovořit zde o organizovanosti je opravdu příliš silné slovo :-) ). Srovnejte nyní výkonnost Německa a Portugalska. Opravdu se domníváte, že je důsledná organizovanost práce zbytečností? (Ano, my Češi obecně inklinujeme více k "Portugalskému" stylu práce).

    Vytvořte si systém, jak zdokumentovat každý backtest, který realizujete

    Pokud ralizujete nějaký backtest, měli byste si vytvořit i systém, jak takový zdokumentovat. Pokud si pouze někam uložíte soubor Excelu, není to ještě dostatečné, neboť za pár týdnů už si ani pořádně nebudete pamatovat, co bylo účelem daného backtestu.

    Úplně nejlepší řešení je vytvořit si určitý "mustr" například v programu Word nebo Excel a do toho pak v unifikované formě zaznamenávat vždy ty nejdůležitější fakta o daném testu:

    • co jste testovali,
    • proč jste to testovali,
    • kdy jste to testovali,
    • na jakých datech jste testovali,
    • jaké závěry z backtestu vyplynuly,
    • jaké nastavení a periody jste pro backtest používali,
    • případně doplnit nějaké další subjektivní hodnocení, jako například visual score, atd.

    Samozřejmě je pak nutné přiložit přehled výsledků strategie a equity. Pokud bude mít takový záznam i 10 a více stránek, je to naprosto v pořádku. Pamatujte, že čím podrobněji si vše zapíšete, tím lépe budete v budoucnu vědět, co vše již máte za sebou, co se ukázalo jako dobré a co jako špatné směry. Budete moci porovnávat, přemýšlet a odhalovat další možnosti, jak vylepšovat svůj trading.

    V rámci některých strategií, které testuji s použitím Excelu, mám dnes již nyní poměrně sofistikovaný systém. Na speciálním listě mám předpřipravený mustr. Po realizaci backtestu a ručním vyplnění několika údajů a popisku využívám VBA makro, které mně potřebné údaje rozkopíruje do připraveného mustru a ten dále automaticky nazve, uloží a založí do logu (viz. dále). Každý backtest mám tedy zdokumentovaný na cca 15ti stránkovém .pdf dokumentu. Všechny backtesty jsou uložené v jedné složce, kterou pravidelně zálohuji. Mám možnost kdykoliv se vracet k jakýmkoliv studiím a testům, které jsem v minulosti realizoval.

    Ukázka jedné stránky z mustru v programu Excel, který používám k automatickému generování reportů. V tomto příkladu například využívám srovnání 4 různých nastavení pro rychlý přehled. Toto je výhoda vytváření backtestových řešení v programu Excel.

    Vytvořte si log pro backtesty

    Abych se mohl lépe orientovat v tom ohromném množství backestů, využívám speciální log. V podstatě nejde o nic jiného, než opět o soubor v Excelu, do kterého zaznamenávám každý test. Do jediné řádky zadám nejdůležitější informace o daném testu, pořadové číslo testu a zcela nakonec pak hyperlink, odkazující na příslušný .pdf soubor s kompletním testem. Tento systém se ukázal jako vysoce efektivní a účinný. Mohu velmi rychle porovnávat i vyhledávat mezi obrovským množstvím backtestů a prakticky okamžitě si zobrazit veškeré detailní záznamy toho testu, který mě právě zajímá. Díky filtrům v Excelu si například mohu nechávat zobrazovat souhrnné výsledky pouze určitého trhy a porovnávat tak, jaký přístup dané strategie fungoval pro vybraný trh nejlépe. Vše velmi rychle, efektivně a organizovaně.

    Výhoda testování v Excelu pak opět je, že můžete vytvořit VBA makro, které realizuje veškerou archivaci v rámci logu za vás. Tento přístup se mně velmi osvědčil a vřele doporučuji.

    Ukázka z vytváření logu pro ForwardTesty. Důležitý je poslední sloupec, ve kterém mám hyperlinky na dané reporty ve formátu .pdf. Jediným kliknutím tedy mohu velmi rychle dohledat a zpřístupnit celý podrobný report. Opět úžasná možnost, jak využívat program Excel.

    Vytvořte si log pro funkční strategie

    Jelikož se systém logu ukázal jako skutečně vysoce efektivní, rozvinul jsem koncept trochu dále a v současné době ukládám backtesty dle jedné z kategorií:

    1) Forward Testy (lépe řečeno Out-Of-Sample testy, kdy daný přístup nebo strategii nechám otestovat v rámci různých časových období a pak zkoumám stabilitu);

    2) běžné backtesty;

    3) backtesty, které již mají podobu funkční strategie a stávají se tak kandidátem na nasazení v praxi (v tuto chvíli například takto zaznamenávám testy různých akcií v rámci akciových spreadů).

    Obzvláště poslední bod je pak často velmi povzbudivý, když vidíte, jak v rámci testování několika tisíců akcií vzniká pomalu seznam těch, které se zdají jako nejfunkčnější pro danou strategii a navíc odpovídají vašemu obchodnímu stylu. Výhoda je, že pak můžete opět porovnávat mezi finálním výběrem a dělat si tak daleko širší obrázek. Díky vzájemnému porovnávání například máte určitá měřítka pro to, abyste dokázali řici, která strategie je více a která méně volatilní a promyslet tak dodatečně případnou alokaci kapitálu pro danou akcii v závislosti na její volatilitě. Samozřejmě, toto je pouze jeden z příkladů, s podobnými srovnáními lze udělat ještě mnohem více užitečné práce.

    Log si můžete vytvořit pro řadu věcí a zaznamenávat do něj prakticky nekonečno parametrů, které můžete později různě porovnávat.

    Závěrem

    Tolik tedy k mému vlastnímu systému vedení záznamů a archivace. Samozřejmě, toto vše jsem nerealizoval od samého začátku - proces je výsledkem dlouhodobého vývoje mé organizovanosti v rámci tradingu a neustálého zdokonalování postupů v této oblasti. Jelikož jsem s aktuálním systémem archivace velmi spokojený, dělím se o něj v tomto článku a doufám, že co nejvíce inspiruje i další tradery k podobné činnosti.

    Možná také některým připadá, že je podobné vedení záznamů a dokumentace až přehnané. Je ale třeba si uvědomit to nejdůležitější: je to VÁŠ byznys. Váš trading je jako vaše firma. Je tedy čistě na vás, jak chcete svou firmu vést. Jenom je důležité přizpůsobit stylu vedení firmy i svá očekávání.

    16.5.2010

    Tomáš Nesnídal


    Sdílíme, co nám samotným funguje.
    7 výukových lekcí.

    Jak reálně uspět v tradingu?

    Naučte se vydělávat na své sny (naše metody na Finančník.cz)

    Praktický návod, jak v trzích získat šanci vydělávat stovky tisíc až miliony dolarů ročně bez vlastního kapitálu a nutností trávit denně hodiny před počítači (bez práce to ale nepůjde).

    >> Získat kurz zdarma <<
×
×
  • Vytvořit...