Gapy - postrach nebo pomocník pozičních obchodníků?
Jedním ze základních nepřehlédnutelných prvků skoro každého grafu jsou tzv. gapy - okem viditelné mezery mezi jednotlivými bary grafu. Jelikož takový gap neboli mezera může obchodníkovi způsobit mnoho starostí, ale současně mu i napovědět o dalším vývoji komodity, pojďme se na gapy v tomto článku zaměřit podrobněji.
Co je gap, neboli česky často "otevírací mezera"? Zcela jednoduše řečeno představuje gap takovou oblast grafu, kde nedošlo za danou cenu k žádným obchodům. Nejčastěji se gapy objevují na denních grafech – tedy takových, kde jeden bar představuje jeden obchodní den. Gapy se zde objevují proto, že otevírací cena (open) se liší od uzavírací ceny (close) předchozího dne. Tím vznikne na grafu mezera neboli gap. Důvodů, proč gapy vznikají, je celá řada. Může to být proto, že se přes noc (kdy se daný finanční instrument neobchoduje) objevily určité zásadní informace (report, katastrofická zpráva, náhlá změna počasí, politické prohlášení atd.) ovlivňující zájem obchodníků, kteří hromadně dávají své obchodní příkazy na open následujícího obchodního dne. Množství příkazů pak způsobí, že se cena na open začne obchodovat výše (chtějí-li obchodníci především nakupovat) nebo níže (chtějí-li obchodníci především prodávat) než byla v době uzavírání trhu předchozí den. U jiných finančních instrumentů může gap vznikat jednoduše tak, že i přes noc – mimo základní burzovní hodiny pitového obchodování námi sledované komodity – probíhá obchodování elektronicky a vývoj ceny této noční seance pochopitelně ovlivní otevírací cenu, kterou vidíme na denních grafech.
V závěru článku si vysvětlíme, co konkrétně znamenají gapy pro obchodníky a zadané obchodní příkazy. Než se k tomuto tématu dostaneme, pojďme si ukázat, že v grafech lze najít hned několik různých typů gapů, které pro zkušené obchodníky mohou mít různé významy.
Common Gap (běžný gap)
Jde o gap, který se běžně vytváří na denním grafu. Tento gap bývá často vyplněn. Tzv. vyplnění gapu , často citované v nejrůznější literatuře a v našem diskuzním fóru, znamená, že se cena vrátí zpět k naposledy obchodované hodnotě před mezerou – aby se pak například odrazila a pokračovala v původním směru. Běžný gap bývá vyplněn v relativně krátkém časovém období (nejčastěji hodin nebo několika dnů).
(klikněte pro zvětšení v novém okně)
Příklad běžných gapů vidíte na screenshotu. Zde je zobrazen intradenní průběh obchodování futures kontraktu pšenice (WU5). Na grafu je vidět, že kontrakt v posledních dnech velmi často otevíral běžným gapem, aby ten byl následně vyplněn - buď tentýž den (jako např. 20.7.) nebo v nejbližších dnech (jako gap vzniklý 21.7. který byl vyplněn hned následující obchodní den).
Další typy gapů
Pokud ve své obchodní strategii hodně sázíte na analýzy gapů, je důležité si uvědomit, že ne každý gap je vyplněný a že některé gapy mohou technicky orientovaným obchodníkům hodně napovědět o stávajících či budoucích trendech.
Příkladem může být tzv. breakaway gap (průlomový gap) – gap objevující se po průlomu nějaké pevné technické formace. Takový gap nebývá v nejbližších dnech vyplněn a často signalizuje možnost nástupu silného trendového pohybu. Vyplnění gapu po průrazu výrazné technické formace (např. různé kanály, silné S/R úrovně, vlajky) může naopak signalizovat falešný průlom. Příklad pěkného průlomového grafu vidíme na srpnovém grafu Lean Hogs (LHQ5). Zde výrazný nevyplněný gap nastartoval jednoznačný silný downtrend.
Ukázka průlomového grafu v LHQ5 otevírající nový downtrend.
Dalším typem gapu je tzv. Runaway Gap (únikový gap), kterému občas techničtí analytici říkají také „measuring gap“, neboť se někdy objevuje přibližně v polovině hlavního trendového pohybu. Tento gap může být pochopitelně opět způsoben řadou faktorů (různé fundamentální zprávy atd.), často je ale také vyvolán zvýšeným zájmem obchodníků, kteří „uvěřili“ v nastolený trend a chtějí taky vydělat svých pár dolarů. Ani runaway gapy nebývají rychle vyplněny.
Posledním typickým zástupcem gapů jsou tzv. Exhaustion Gaps (gapy z vyčerpání). Tyto gapy bývají velmi výrazné, objevují se na konci výrazných trendů a často signalizují jejich konec. Během několika málo dnů bývají vyplněné a většinou jsou doprovázeny zvýšeným počtem obchodů. Místo gapů z vyčerpání bývá oblastí, kde se úspěšní obchodníci zbavují svých pozic, které nejčastěji kupují největší váhavci a nejméně úspěšní obchodníci.
Ukázka několika typů gapů v trhu Soybeans SQ5. Zajímavá je poloha prvního únikového gapu, který je skutečně v polovině uptrendu.
Závěr
Co si z článku odnést za informace? Především fakt, že s gapy je třeba počítat. Tzv. common gaps (běžné gapy) se v grafech objevují velmi často a jsou postrachem nejvíce pro začínající poziční obchodníky držící pozice přes noc, neboť takové gapy mohou „přeskočit“ stop-lossy zadané v trhu a obchodník je pak z trhu vyhozen za nejbližší cenu po otevření.
Běžným gapům se poziční obchodník nemůže vyhnout, ale může s nimi počítat ve své strategii. Gapy mívají podle trhu určitou „běžnou velikost“, a tak může být dobrý nápad např. zůstat v otevřené pozici přes noc pouze v případě, že vytvořený otevřený zisk je větší než běžná velikost gapu v daném trhu. Samozřejmostí je také přizpůsobit zadaný stop-loss možnému gapu. Někteří obchodníci sledují začátky trhu s relativně vzdálenějšími stop-lossy a teprve po otevření a zhodnocení situace stop-loss přitáhnou podle vzniklé situace. Počítání s existencí běžných gapů by mělo být součástí každého obchodního plánu pozičního obchodníka. Nezapomeňte, že trvalé zisky nedělá jeden obchod, ale série obchodů za delší časový úsek. Určitě se stane, že vám sem tam nějaký gap pokazí dobře nastartovaný obchod, ale na druhou stranu přijde občas i gap vaším směrem, který zase přinese příjemný zisk. A tak nemá smysl ladit celou strategii podle jednoho konkrétního gapu. Testujete-li dlouhodobé poziční strategie, doporučujeme mj. provádět testování tak, abyste byli schopni určit, jak velký je optimální SL při držení pozice v daném trhu, který pozici podrží i při běžných gapech.
Při vstupech do nové pozice je dobré počítat s možností, že běžný gap se velmi často vyplní a hranice vzniklého gapu představují silné S/R úrovně. Odpověď na otázku, zda čekat na vyplnění gapu či nikoliv, musí být opět součástí konkrétní obchodní strategie. Při dlouhodobých trendových obchodech bude jistě velká řada obchodníků vstupovat na základě určitých základních indikátorů a paternů (a ignorovat tak intradenní průběh včetně gapů, kdy se navíc řada nejdůležitějších gapů vůbec vyplnit nemusí, jak ukazuje tento článek), na druhou stranu při kratších obchodech s „těsným“ stop-lossem se jeví vyhodnocování běžných gapů a různých intradenních supportů a resistancí coby vstupních bodů jako dobrá myšlenka.
A samozřejmě řada cest existuje i pro obchodníky, pro které jsou gapy příliš velkým psychologickým rizikem – např. intradenní obchodování, obchodování spreadů či řada dalších taktik, ale principielně není důvod se gapů obávat, důležité je s nimi dopředu počítat ve svých obchodních plánech a strategiích.
Petr Podhajský
Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i při správě většího externího kapitálu.