Jak čekám na obchodní příležitosti
Čekat na obchodní příležitosti je jedno z největších umění tradera. Pouze zbrklý a nezodpovědný jedinec se žene do všeho jeno proto, aby udělal nějaký obchod – profesionální obchodník čeká, až obchod přijde k němu. Jelikož si troufám považovat se za profesionálního obchodníka, rád bych se s vámi dnes podělil o to, jak nechávám obchodní příležitosti přijít k sobě.
Osobně čekání na obchodní příležitosti chápu jako čekání na zakázku v případě, že máte svou vlastní firmu; pokud chcete vydělat nějaké peníze, musíte najít potenciální klienty, dát jim svou nabídku a pak čekat, zda-li se některý z nich ozve a začne u vás poptávat případnou zakázku. Během toho, co čekáte, budete s největší pravděpodobností procházet a obvolávat další možné kandidáty a zvyšovat tak pravděpodobnost, že se nějaká zakázka (a tudíž i zisk) dostaví.
V tradingu je to prakticky totéž. Nejprve musíte projet řadu trhů, abyste na základě nějakých svých kritérií (trend, příliš nízká nebo příliš vysoká volatilita, trojúhelníkové a jiné formace....) vybrali své potenciální „klienty“, kteří by vám v budoucnu mohli přinést nějaký zisk. Tyto „klienty“ pak dáte na zvláštní seznam a začnete čekat, zda-li zareagují na vaší nabídku. Jako „nabídku“ chápu v případě tradingu nějakou konkrétní cenu / bod v grafu, za kterou jsem ochotný začít vstupovat do obchodu (samozřejmě, takový bod vychází z technické analýzy daného trhu a celkového obchodního plánu). Vidíte, není zde příliš odlišností od běžného podnikání.
A jak tedy celý tento proces dělám já?
Jelikož chápu trading jako byznys, jedná se vlastně pro mě proces o několika fázích:
1) vyberu si vhodné „klienty“ (na základě svých kritérií - strategií),
2) tyto klienty dám na svůj speciální „čekací seznam“,
3) počkám, až se mně „klienti“ sami ozvou, že jsou připraveni na obchod dle mé specifikace (nabídky).
Pro celý tento proces mám připravený speciální excelovský „seznam“, který vám hned ukáži:
Jednoduchý excelovský sešit, který používám k čekání na vhodné obchody, předvybrané dle mých kritérií.
Jedná se vlastně o velmi jednoduchou pomůcku, která má za úkol hlídat různé důležité body, které právě potřebuji sledovat (cena, ImpliedVolatility). Tento „seznam“ mám propojený se svou obchodní platforou ThinkOrSwim, takže je neustále aktualizovaný o potřebná data a umožňuje mně skvěle sledovat mé potenciální „klienty“ (uvidíte v ukázce za moment). Co tedy do svého Excelu zapisuji?
V prvé řadě Datum, kdy jsem svého „klienta“ našel. Následuje „jméno klienta“ (Trh) a pak konkrétní body, které potřebuji, aby byly splněny k tomu, abych začal u daného „klienta“ uvažovat o společném obchodě. V této ukázce jsou to konkrétně ImpliedVolatility (IV) a prolomení důležitých swingů (SwingHigh, SwingLow). Další sloupečky mně pak ukazují, jak konkrétně jsem vzdálený od svého potřebného bodu vstupu a úplně poslední dva pak říkají, zda-li jsou potřebná pravidla splněna.
Pojďme si to hned ukázat prakticky. Řekněme, že v tento moment mám ve svém hledáčku dva potenciální obchody – obchod s mini-zlatem (YG) a obchod s akciovým titulem ADM.
Nejprve graf se zlatem (YG). Jelikož ropa právě udělala svá nová maxima a akciové indexy se znovu začaly propadat, poměně silně věřím v další růst ceny zlata. Jako ideální příležitost ke vstupu vidím překonání posledního upswingu (obchodování na základě swingů je jednou z mých nejoblíbenějších technik a naučil jsem se jí z knihy Larryho Williamse Dlouhodobá tajemství krátkodobých obchodů).
Jelikož věřím v další růst ceny zlata, budu nyní čekat na prolomení posledního upswingu.
Do svého excelovského seznamu „klientů“ si tedy poznamenám zlato (YG) a cenu 936 – tj. hodnotu, po jejímž překonání mohu chtít danou komoditu nakoupit.
Druhým mým kandidátem je akciový titul ADM, který je již delší dobu v centru mého zájmu díky tomu, že se ImpliedVolatility (IV) blíží ke svému dlouhodobějšímu minimu a tak mám v tomto trhu v hledáčku konstrukci kalendářního opčního spreadu.
Trh ADM má IV téměr na svém dlouhodobějším minimu, což chápu jak obchodní příležitost. Přesto chci ještě počkat na pokles na úroveň 35%.
Nejprve chci však vidět IV klesnout právě až na úroveň 35%, proto toto je hodnota, kterou si do svého excelu poznamenám u „klienta“ ADM.To jsou tedy dva z celé řady mých aktuálních potenciálních "klientů", kteří jsou obeznámení s mojí konkrétní nabídkou a já nyní jen čekám, zda-li některý z těchto "klientů" přijde ke mně v dohledná době sám, s tím, že je připravený na obchod dle mých kritérií.
Mé záznamy nyní vypadají takto:
Mám tedy v hledáčku „klienty“, potřebné hodnoty při kterých jsem u nich schopen a ochoten začít uvažovat o nějakém obchodu a nyní již musím jen trpělivě čekat. Zásadní jsou pak poslední dva sloupce: dokud svítí u trhu YG červená v kolonce SWING a u trhu ADM červená v kolonce IV, nedělám nic. Jakmile se některá z nich rozsvítí zeleně, přišla moje příležitost – trh (klient) ke mně sám přišel s vhodnou příležitostí k tomu, pokusit se vydělat nějaké peníze.
A to je celé. Netvrdím, že neexistují i lepší a efektivnější způsoby - já si to však rád dělám jednoduché a tento styl práce mně poměrně dost vyhovuje.
Tomáš Nesnídal