Psychologie obchodování XVI: čekání na nejlepší ostrov
Dnešní díl seriálu psychologie obchodování bude tak trošičku jiný. Autorem dnešního dílu je totiž náš nový spolupracovník John, který bude na server finančník.cz ode dneška přispívat častěji, a to až ze zámoří – konkrétně z USA.
Dobrý den. Jmenuji se John Nowak a již několik desetiletí žiji, jakožto syn emigrantů, v USA. Zde se mimo jiné živím komoditním obchodováním. Komoditám se věnuji též již několik desetiletí a obchodování je mojí největší vášní i hlavním zdrojem příjmů. Jelikož se znám již hezkou řádku let s Petrem i Tomášem a tomuto serveru velmi fandím, pokusím se tu a tam též, s pomocí Petra a Tomáše, přispět svojí troškou. Rozhodnul jsem se začít s psychologií obchodování, neboť psychologii považuji za nejdůležitější aspekt obchodování. Navážu tedy na skvělý seriál a v dnešním díle psychologie obchodování zkusím napsat něco více o dovednosti umět si počkat na správný obchod. Počkat si nejenom na obchod, který zcela odpovídá našim vstupním pravidlům, ale i na takový obchod, který zároveň při konfrontaci s naším postupně získávaným citem pro trhy nevzbuzuje žádné odpory.
Jednoduchá technika vizualizace
Jak krotit netrpělivost a naučit se čekat – a to třeba v případě intradenního obchodování i několik dnů? To je zajisté zapeklitá otázka. Pocit, že „musíme“ obchodovat, je kolikrát silnější a často tedy obchodujeme i za takových podmínek, kdy nám trhy nejsou zrovna ideálně nakloněny. Jak začít být selektivnější a nehnat se do každého obchodu za každou cenu? Odpovědí může být jednoduchá technika vizualizace, při které si představujeme namísto obchodování něco jiného, co nás však též nutí být vysoce selektivní. Můžete si sami vymyslet celou řadu vizualizací – fantazii se meze nekladou. Vizualizace, kterou vám dnes nabízím já, se nazývá „ostrov“.
Vizualizace ostrova
Má vizualizace je poměrně jednoduchá. Představte si, že trh je jeden obrovský oceán. Můžete se v něm pohybovat zcela svobodně – přesně tak, jako v komoditních trzích. Představme si, že v oceánu ani nežijí žádní nebezpeční tvorové, takže dokud jsme ve vodě, jsme v bezpečí – voda je v daný moment naše nejbezpečnější místo.
Oceán je dále pokrytý tisíci a miliony nejrůznějších ostrůvků, nejrůznějších velikostí. Přičemž každý ostrůvek pro nás znamená veliké lákadlo: u každého ostrůvku totiž existuje šance, že na takovém najdeme skutečný ráj a blahobyt. Krásné palmy, samé dobré exotické ovoce, písečné pláže a třeba i ženy – zkrátka a dobře, cokoliv si jen dokážete představit pod pojmem „ráj“.
Problém však je v tom, že dokud nevylezeme z vody a nevstoupíme na některý z ostrůvků, nevíme předem, zda-li na něm ráj najdeme. Ba co je ještě horší – pouze 40 procent všech ostrovů obsahuje to, co nazýváme ráj! Zbylých 60 procent ostrovů je spíše než rájem peklem – žijí na nich zlí a nebezpeční tvorové, kteří nám mohou velmi, velmi ublížit. Jak jsme ale již řekli – nikdy nevíme, který ostrůvek je ten s rájem a který ten se zkázou, takže pokud chceme vyhledávat ráj, nezbývá nám nic jiného, než riskovat a jednotlivé ostrůvky osobně navštěvovat.
Samozřejmě – ti bystřejší z vás již poznali, že slovo „ostrůvky“ nahrazuje slovo „obchody“. Stejně jako ostrůvky i obchody mohou mít podobu ráje (pokud přinesou sladký zisk), nebo pekla (pokud přinesou bolestivou ztrátu). A stejně jako v případě ostrůvků je bohužel velmi často na naší straně pravděpodobnost, že více obchodů bude ztrátových, méně obchodů ziskových (útěchou nám může být pouze to, že ty ziskové přinášejí většinou díky dobře postavenému money-managementu zisky podstatně, podstatně vyšší než ztráty – proto můžeme celkově profitovat).
Když tedy víme, kolik záludných ostrůvků kolem sebe máme, jak se začneme v moři chovat? Polezeme bezmyšlenkovitě na každý ostrov, který uvidíme před sebou? V žádném případě!
Daleko pravděpodobněji než vlezeme na jakýkoliv ostrov, budeme takový důkladně zkoumat. Budeme si ho chtít prohlédnout ze všech stran, ze všech úhlů, zvážit každičký detail. Budeme vyhledávat byť jen sebemenší náznak nebezpečí, protože než na nějaký ostrůvek vstoupíme, budeme chtít mít skutečně co nejsilnější pocit, že je vše správně – resp. že nebezpeční na nás doslova „nekřičí“. Teprve poté na ostrov vstoupíme. Kéž by se takto chovali i obchodníci!
Obchodníci, zejména pak nováčci, bohužel velmi často rozmýšlejí a jednají velmi neopatrně. Jejich vidina ráje je tak silná, že už by nejraději nějakého dosáhli, a tak bezmyšlenkovitě vstupují na každičký ostrov, který jen uvidí před sebou. Ani je nenapadne zkoušet si ostrovy vybírat – podstatné je, že když se nějaký ostrov před nimi objeví, mohou okamžitě „zkusit své štěstí“ a na ostrov vstoupit. Není pak divu, že nováčci bývají tak často bolestivě „pokousáni“!
V tradingu platí totéž, co v případě s ostrovem. Každý obchod, který uvidíme, sice nabízí potenciál k tomu, že by mohl být právě tím ziskovým (nebo-li mohl by být rájem), avšak většina obchodů dokáže zkušenému traderovi signalizovat už z dálky „pozor, zde není vše jak má být!. Zkušení tradeři totiž vědí, že nemusí a vlastně by ve svém vlastním zájmu ani v žádném případě neměli na žádný ostrov vstupovat okamžitě, když se takový před nimi objeví, ale že se vyplatí nejprve „prozkoumat terén“. V případě obchodů je s trochou pozornosti možné vyčíst řadu „detailů“, které nám prozradí více ještě dříve, než na ostrov (nebo-li do obchodu) vstoupíme. Například: neukazuje nám volume nebezpečně nízkou likviditu? Není v blízkosti naší potenciální vstupní úrovně příliš mnoho S/R úrovní, které by mohly cenu zabrzdit a otočit příliš brzy proti nám? Potvrzuje nám náš obchod i jiný druh analýzy – například trendové čáry, intermarket analýza nebo aktuální volume? Potvrzuje se mi můj obchod i na vyšším nebo nižším time-frame? Je trend na mé straně? A tak dále, a tak dále. Možností, jak „potvrzovat“ obchody, je celá řada a s trochou píle, cviku a zkušeností jich sami brzy mnoho vypozorujete.
Samozřejmě, není třeba mít příliš mnoho „potvrzovacích indikátorů“ – příliš mnoho jich nás bude spíše mást, než nám pomáhat. Přesto je dobré si vypěstovat určité návyky nechat si naše obchody buďto potvrzovat nebo vyvracet ještě nějakým dalším prvkem technické analýzy (já osobně posuzuji okolní S/R úrovně, hledím na rozdílné time-frame a beru v úvahu i volume). Pokud se naučíte takto uvažovat, postupem času budete čím dál tím méně vstupovat na nebezpečné ostrovy. Samozřejmě, tu a tam se vám stane, že nakonec nevstoupíte ani na ostrov, který se nakonec proti všem vašim „kontra-indikacím“ ukázal, že přeci jenom rájem je, ale je to pořád méně bolestivé, než vstupovat příliš často do „pekla“.
Zvažování každého ostrovu je tedy oněch 20–30 procent subjektivního rozhodování, které bývá součástí většiny obchodních plánů (obchodování by mělo být alespoň ze 70–80 procent zcela mechanické, pouze drobný prostor by měl být ponechán subjektivnímu rozhodnutí, a to převážně z pohledu kdy signály do pozice nebrat, nebo kdy signál vzít se zvýšenou opatrností a s přísnějšími pravidly managementu samotného průběhu obchodu). Srovnání s ostrovy je jednoduchá technika vizualizace, kterou si vžijte do paměti (můžete si vymyslet i jinou podobnou techniku) a kdykoliv dostanete signál ke vstupu do pozice, ještě než jej vezmete, vzpomeňte si na ostrov a položte si následující otázky:
Vypadá tento ostrov (obchod) skutečně bezpečně?
Nevidím kolem sebe nějaké náznaky výrazného nebezpečí?
Nebude lepší počkat si na další ostrov, který by mohl vypadat již navenek o poznání lépe?
Neměl bych být při vstupu na tento ostrov mnohem opatrnější než jindy a zvážit např. rychlejší výstup z pozice, pokud se obchod nebude co nejdříve ubírat správným směrem?
Pokud budete chtít začít stabilně dosahovat zisky, bude naprosto nezbytné začít tímto směrem přemýšlet. Dokonce by měl váš obchodní plán postupem času obsahovat víc pravidel kdy neobchodovat (nevstupovat na ostrov), než kdy obchodovat. A to je naprosto v pořádku. Dokud nebudeme vysoce selektivní, nenaučíme se „odfiltrovat“ celou řadu špatných obchodů a i když budeme schopni vytvářet třeba i značné zisky, většinou o takové dříve či později přijdeme právě díky tomu, že zcela zbytečně projdeme přílišnou sérií ztrátových obchodů.
Tomáš Nesnídal
- 1