Bude můj obchodní plán funkční?
Každý obchodník se občas setká s tím, že jej někdo jiný požádá o rady nad svým obchodním plánem. Lze však vůbec cizí obchodní plány hodnotit?
Foto (c)iStockphoto.com/jwblinn 
|
Čím déle se tradingu věnuji, tím více jej vnímám jako naprosto standardní podnikání. Trader, stejně jako „klasický“ podnikatel, si musí nalézt činnost, která mu bude sedět a následně se v ní rozvíjet do podoby, kdy bude schopen úspěšně konkurovat ostatním. Stejně jako v podnikání, nezávisí ani v tradingu úspěch na nějakém naprosto jedinečném nápadu, jako především na realizaci a dlouhodobém tahu na branku. Máte-li na začátku tradingu/podnikání dobrou myšlenku, ale nebudete-li ji schopni svoji pílí vypiplat do životaschopného projektu je taková myšlenka bezcenná. Na druhou stranu dnes úspěšní tradeři/podnikatelé často začínají s doslova banálním, obecným nápadem, který ale mají sílu neustále kontinuálně rozvíjet a upravovat, aby nakonec dosáhli úspěchu.
Je proto velmi těžké hodnotit prvotní myšlenku nějakého podnikatele, protože teprve až jeho nasazení v rámci realizace myšlenky ukáže, zdali jde o funkční cestu. Naprosto stejné je to v tradingu – mnoho mých známých vydělává na naprosto triviálních klasických přístupech k obchodování popsaných v těch nejlevnějších knihách, přesto není možné nikomu zaručit, že když se začne chovat stejně, bude také úspěšný.
Obchodní plány, především ty na diskréční obchodování, lze tedy jen velmi těžko hodnotit detailně z pohledu třetí osoby. Přesto existují určité hranice, které napovídají, zdali se daný člověk pokouší spíše o rozumnou, nebo zbytečně riskantní cestu. Opět stejné, jako v podnikání. Pokud se někdo chce pustit do finančně náročného podnikání bez zkušeností a dostatečného kapitálu, je zřejmé, že jeho šance jsou velmi malé.
Z podobného, obecnějšího pohledu lze posuzovat obchodní plány také v tradingu. Kritérií může být celá řada, ale základy by se měly točit zejména kolem řízení a definování risku. Jestli obchodník nakonec vstoupí do pozice na základě signálu generovaným CCI nebo cenovou formací je opravdu naprosto individuální záležitost, která může fungovat v nejrůznějších podobách. Pokud však trader riskuje příliš, je podkapitalizovaný, plánuje obchodovat velmi agresivně, plán mu v principu nefunguje ani na papíře - to vše velmi jasně signalizuje, že tato cesta nemá od začátku příliš vysoké šance na úspěch.
Zde je několik tipů na oblasti, které by měl začínající trader ve svých obchodních plánech zkoumat:
Kolik % kapitálu riskuji na jeden obchod? Je zřejmé, že začínajícímu traderovi se s větší pravděpodobností dařit nebude, protože zatím obchodovat neumí. Bude tedy ztrácet a je tak nutné, aby případné ztráty bolely co nejméně. Doporučuji na začátku neriskovat více, než cca 1% účtu. Vždy se dá najít trh a strategie, která dokáže podmínce vyhovět. Jednoduše však není možné pouštět se riskantního obchodování agresivnějších trhů s malým účtem jenom z důvodu, že to snad vyjde. Pokročilý obchodník může být pochopitelně agresivnější, byť v reálu je tomu spíše naopak.
Kolik dolarů plánuji v průměru vydělat na jeden obchod? Vydělíme-li celkový zisk z určitého backtestu/plánu počtem obchodů, získáme průměrný výdělek na jeden obchod. Jde o důležitý ukazatel, který velmi napoví, zdali je obchodní myšlenka dostatečně robustní. Budete-li mít v plánu provozovat restauraci s fixními měsíčními náklady kolem milion korun a vaše plánované tržby budou milion korun třicet tisíc, tak je jasné, že si takovým plánem zavařujete na potenciální velký problém – nemáte absolutně žádnou rezervu pro případ jen drobných odchylek od plánu. Stejné je to v tradingu – pokud vám v backtestu vychází, že výsledek průměrného obchodu (tj. jak ze ztrátových tak ziskových obchodů spočítaných dohromady) bude 6 USD (byť po odečtení komisí a započítání teoretických skluzů), tak je to hrozně málo a váš plán s drtivou pravděpodobností nebude v reálu funkční. Pochopitelně se zde bavíme o začínajících obchodnících plánující nějaký klasický styl obchodování. Vždy je třeba počítat s tím, že každý plán musí mít prostor pro chybovost.
Jsou realistická očekávání z pohledu zisků a ztrát? Začínající trader by svůj plán měl stavět tak, aby reflektoval jeho malé zkušenosti. Není dobré mířit plánovanými příjmy hned na vyšší tisíce dolarů měsíčně. Jaká je šance, že si budete chtít otevřít restauraci a během 3 měsíců budete vydělávat na úrovni horních x procent restaurací? Skoro nulová, a pokud takovému cíli podřídíte své vnímání světa, patrně se velmi spálíte. Pokud si ovšem otevřete nějaký malý stánek na dobrém místě s cílem „přežít“ a získávat zkušenosti, cesta může být funkční. Opět stejné v obchodování. Pozor také, aby přiměřenému zisku odpovídal i adekvátní risk – není možné cílit při jednom kontraktu např. na zisk 600 USD měsíčně a současně riskovat malé tisíce dolarů potenciální ztráty či drawdown v jednotkách desítek procent účtu. Všechny proměnné lze řídit právě přes rozumně připravený obchodní plán.
Jsem připraven na nepříznivý vývoj? Většina začínajících traderů ignoruje ve svých plánech myšlenku, že se věci nebudou vyvíjet hned od začátku tím nejoptimističtějším směrem. Přitom právě trading nám umožňuje kdykoliv si v našem „podnikání“ dát pauzu, věnovat další čas tréningu na simulátoru, vstřebat co se člověk naučil – v jiném podnikání je toto nemyslitelné. Jenom je třeba být na případný dílčí drobný neúspěch připraven – trader by měl v plánu pomýšlet nejen na pozitiva, ale věnovat se i otázkám toho, kdy věci přehodnotit když se nebude dařit.
Shrnutí
Smysluplnost přístupu k obchodování tak osobně vidím především v celkovém rozumném nastavení obchodního plánu a především uvědomělém přístupu k riziku. Má-li obchodník plán, který daná kritéria rámcově splňuje, jediná cesta jak se pozná, jestli je plán skutečně funkční je jeho obchodování. Zprvu na simulátoru, který umožňuje bezplatné odzkoušení řekněme technické stránky plánu a poté živě s minimálním počtem kontraktů. To je jediný postup, který dokáže poskytnout odpověď na otázku, zdali vám daný plán bude fungovat či nikoliv. Opět stejné, jako v klasickém podnikání – poptávku po službě/produktu můžeme odhadovat, spousta lidí na to bude mít názor, ale pouze skutečné nabídnutí služby/produktu nám poskytne jednoznačnou odpověď jak velký zájem o danou věc je.
Petr Podhajský
Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i při správě většího externího kapitálu.