Money management: jaké otázky si klást
O důležitosti money-managementu jsme psali na našem serveru již mnohokrát. Dnes bych rád toto téma rozebral z pohledu studií známé obchodnice Lindy Raschke a zároveň položil důležité otázky, které je třeba si v souvislosti s money-managementem klást.
Linda Bradford Raschke patří k jedněm z nejlepších obchodníků světa a bez nadsázky může být považována za zcela nejlepší obchodnici-ženu, dokazujíc, že úspěch v tomto businessu je možný nejenom pro muže. Linda spravuje velké, multimilionové fondy a mimo jiné je autorkou knihy Street Smarts (Chytráci z ulice), ze které nyní budu čerpat výsledky studií v souvislosti s money-managementem.
Jedná se o studii, které se Linda Raschke zúčastnila přibližně před 10 lety a jejímž účelem bylo zjistit, jaký faktor má nejdůležitější vliv na úspěch obchodování a proč. Posuzovány měly být 3 faktory:
a) psychologie
b) money-management
c) edge (technika vyhledávání obchodů a vstupů do nich)
V rámci této studie bylo „zkoumáno“ 925 komoditních obchodníků s certifikátem CTA a veškeré jejich obchody realizované v letech 1974 až 1995. Část psychologická byla vedena odborným psychologem a její výsledky nejsou v knize dále popsány. Část 2 a 3 byla vedena Lindou Raschke.
Ze zmíněných 925 obchodníků v průběhu let zcela skončilo celkem 435, zbylých 490 v businessu stále s úspěchem setrvává. Hlavním cílem studie bylo zjistit, zda-li za důvodem úspěchu/neúspěchu stojí převážně edge, nebo money-management. (Pro vysvětlení: egde je vaše „výhoda“ v trhu, resp. vaše vstupní metoda. Za edge je možné považovat například každý z patternů systému WoodiesCCI. Některé edge jsou lepší, jiné horší. Některé mají vysokou úspěšnost, jiné nižší. Přesto však není úspěšnost nejpodstatnější faktor – podstatný je money-management, nebo-li jak řídíme průběh obchodu, jak máme nastavené techniky výstupů a posouvání SL atd.) K posuzování byla celá řada kritérií a není v možnostech článku ani mým cílem vypisovat všechny (v případě zájmu doporučuji zakoupit zmíněnou knihu). Zde jsou však klíčové závěry:
- úspěšní obchodníci pracují často s edge, které naděluje o trochu menší průměrné roční profity než edge obchodníků neúspěšných, avšak edge úspěšných obchodníků naděluje větší průměrné měsíční profity; volatilita zisků/ztrát úspěšných obchodníků je podstatně menší
Dále ze studie plyne, že úspěšní obchodníci používají často malinko horší edge než neúspěšní, avšak používají rozdílný money-management, který se liší v následujících bodech:
- úspěšní obchodníci mají průměrně menší měsíční draw-down
- úspěšní obchodníci používají systém, který se z největšího draw-downu dokáže dostat zpět na nulu rychleji, než v případě obchodního systému neúspěšných obchodníků
- úspěšní obchodníci měli menší standardní odchylku v rámci průměrných zisků
Celkovým závěrem pak je tedy skutečnost, že money-management je pro úspěch obchodování podstatnější než edge. Hlavním cílem obchodníka při stavbě obchodního systému, resp. plánu money-managementu (výstupy, velikost stop-lossu, posouvání stop-lossu) by pak mělo být soustředění se na následující faktory:
- co nejmenší volatilita zisků a ztrát; klidně brát menší roční profity, avšak za cenu menších draw-downů a větších průměrných měsíčních zisků
- stavět systém s velikým důrazem na to, aby se dokázal co nejrychleji ze svých největších draw-downů dostat zpět na nulu (tak zvané „recovery“); právě recovery se ukázalo jako jeden z nejkritičtějších bodů
V souvislosti s touto studí vám tedy nabízím několik otázek, které by si měl každý zodpovědět v průběhu budování obchodního systému:
Jak velký stop-loss používat?
Pokud budete používat malý stop-loss, budete tu a tam předčasně vyhozeni z potenciálně ziskového obchodu. Avšak větší stop-loss může znamenat i větší draw-down a delší recovery čas. Je tedy důležité nesnažit se šponovat zisky „na maximum“ a raději volit cestu, kdy zisky nejsou možná až tak vysoké jak by mohly být, ale zároveň dosahujeme i menšího draw-downu.
Jak z trhu vystupovat?
Otázka výstupů je naprosto kritická a platí u ní totéž, co v otázce stop-lossu. Snažte se vystupovat klidně s menšími zisky, avšak tak, abyste měli lepší průměrné měsíční výsledky. Z pohledu celého roku možná s technikou „drobnějších“ zisků vyděláte méně, než s nějakou agresivnější technikou výstupu za účelem „velkých zisků“, avšak systém bude stabilnější, zrovna tak jako vaše profity.
Jak a kdy posouvat stop-loss?
Posouvat stop-loss co nejrychleji na úroveň vstupu, abychom byli co nejdříve v „bezrizikovém obchodě“ je možná dobré z pohledu psychologie, ne však vždy nutně z pohledu obchodního systému. Pokud budete posouvat stop-loss na vstup příliš brzy, budete inkasovat nulové zisky tam, kde by při pozdějším posunu stop-lossu mohly být alespoň drobné zisky. Tím si tedy výrazně snížíte potenciál mít vyšší průměrný měsíční zisk a i potenciál rychlejšího recovery. Samozřejmě, správné posouvání stop-lossu je otázka hlubší studie s použitím technik MAE (maximum adverse excursion) a MFE (maximum favorable excursion) – což platí i pro techniky výstupů a umisťování základního stop-lossu.
Závěrem
Trávit přespříliš času hledáním „optimální“ metody vstupů do trhu je zbytečné. Daleko důležitější je věnovat čas technikám money-managementu, nebo-li hledání efektivního způsobu řízení otevřených obchodů, ať už použijeme jako vstupní signál cokoliv.
Nesouvisející sdělení serveru www.financnik.cz
V rámci článku bych si dovolil uveřejnit ještě jedno nesouvisející sdělení. Poslední týdny dostáváme stále více a více soukromých dotazů na naše e-maily. Jak je jasně napsáno zde, já ani Petr neposkytujeme soukromé konzultace a odpovědi na soukromé dotazy formou 1-to-1. Není to bohužel v našich časových možnostech. Důrazně vás tedy žádáme, nepište nám své dotazy na naše soukromé e-maily – nebude na takové odpovídáno. K jakýmkoliv dotazům je zde zřízeno diskusní fórum www.financnik.cz/forum, kde bývá většina dotazů zodpovězena. Děkujeme za pochopení a respektování našeho soukromí.
Tomáš Nesnídal