Interactive Brokers patří k jednomu z největších světových retailových brokerů. Jde o tzv. diskontního brokera poskytujícího levné služby s nižší mírou osobního servisu. Broker nabízí mnoho zajímavých technologií, ale od svých uživatelů očekává samostatný přístup v jejich studování a ovládání. Odměnou za to jsou nízké poplatky (komise), které patří k nejlevnějším na trhu.
Společnost Interactive Brokers (IB) je licencována v EU a sama obchodována na burze. Zde ji naleznete pod tickerem IBKR – vývoj kurzu společnosti můžete sledovat například na Yahoo Finance. Kótováním na burze musí firma splňovat řadu dodatečných povinností a její fungování by mělo být transparentnější.
Osobně používám IB prakticky od začátku svého obchodování. A třebaže dnes pracuji i s dalšími brokery, považuji IB za prostředí, kde bych si znovu účet při svém startu otevřel.
V tomto článku jsem se pokusil sepsat hlavní pro/proti tohoto brokera, aby to zejména začínajícím obchodníkům pomohlo v orientaci. Finální výběr brokera ale samozřejmě záleží na každém obchodníkovi a jeho preferencích.
Základní důvody, pro které u IB obchoduji:
Levné komise. IB je jednoznačně jedním z nejlevnějších retailových brokerů. Komise jsou navíc dané (viz jejich ceník), a není tak třeba nic individuálně vyjednávat.
Univerzálnost. U IB lze obchodovat prakticky vše – komodity, akcie, forex, opce, dluhopisy. A to na různých světových burzách… Základní přehled si můžete udělat na této stránce s vypsanými produkty. Pokud jsem tak v historii začal pracovat s novým typem trhu nebo jinou burzou, nemusel jsem měnit brokera ani platformu.
Otevřenost API. IB disponuje otevřeným a popsaným API – rozhraním, na které lze napojit další programy. Ať již hotová řešení nebo vlastní kód. A tím, jak je IB rozšířený, představuje de facto standard připojení. Pokud začnu pracovat s novým softwarem pro burzovní obchodování, který je jen trochu univerzální, tak bude patrně podporovat IB jako zdroj dat či platformu pro zadávání příkazů. V minulosti jsem tak pracoval s mnoha softwary a všechny šly na IB napojit. Dnes přes API tohoto brokera posílám příkazy automaticky i přes vlastní řešení (lze například využít i Excel – viz popis na stránkách IB )
Vedení účtu v Kč. U IB lze mít více účtů a výhodou může být jejich vedení v různých měnách. Některé si vedu v Kč. To v praxi znamená, že zůstatek je na účtu uložen v Kč a při obchodování se jen blokuje margin převedený za nejlepší možný kurz do příslušné měny (mimochodem přes IB lze i zajímavě převádět měny – viz článek Praxe – levná směna korun na eura (a opačně) skrz IB.
Zabezpečení. Nejsem expert přes bezpečnost, ale to, že někteří brokeři stále posílají hesla v e-mailu mě děsí. U IB funguje několik typů dvoufázového zabezpečení.
Různé aplikace. Obchodování a sledování grafů může probíhat různými kanály. Sám používám software TWS, který IB poskytuje zdarma. Jde o desktop platformu umožňující zobrazování grafů, vytváření analýz, sledování grafů atd. Použít lze ale i mobilní aplikaci nebo webové rozhraní. A samozřejmě přes zmíněné API je možné napojit na brokera mnoho dalších sofwarů. Například TradeStation. To se hodí v případě, že chcete dělat pokročilejší činnosti, pro které není TWS stavěná – například programovat strategie nebo pracovat s nadstandardními nástroji.
Základní pohled do platformy TWS, kterou sám používám především pro zobrazování otevřených pozic. Ty si řadím do různých složek (například komodity, opce, akcie):
V platformě TWS lze samozřejmě zobrazovat i grafy a základní technickou analýzu:
Ale pro nějakou intenzivnější práci v této oblasti je lepší použít externí program napojený přes API. Osobně pracuji s programy SierraChart (intradenní obchodování), Amibroker (poziční obchodování portfolií) a TradeStation (systematické strategie).
Ohromnou výhodou TWS je univerzálnost platformy. Takto se zde dají obchodovat opce:
Tím ale technologický výčet zdaleka nekončí. Jde zde pracovat s nejrůznějšími komplexnějšími typy příkazů a podobně.
Otevřenost administrace. Sám pracuji s větším počtem účtu a líbí se mi, že u IB je opravdu možné řadu úkonů automatizovat. Například pomocí tzv. Flex Queries, přes které si přenáším stav účtů a seznamy obchodů automaticky do Excelu.
Pravděpodobně by se našly i další důvody, proč IB používám. Ale jsou zde i věci, které se nemusí každému líbit. Určitě je dobré o nich vědět.
Samotná platforma TWS je tak univerzální a všeobsažná, až je hůře přehledná a pro začátečníky dost komplikovaná. Sám ji používám hlavně pro případné jednoduché zadávání příkazů, a hlavně pro přehled celkového dění na účtu. Určitě je dobré počítat s napojením specializovanějšího softwaru pomocí API (řada programů je ale zdarma – viz třeba TradeStation).
V případě intradenního obchodování komodit (futures) nejsou marginy (požadované zálohy) regulovány burzou, a velmi se tak liší broker od brokera. IB patří k těm, které mají marginy vyšší, což osobně považuji za pozitivum chránící v konečném důsledku mě samotného. Menší brokeři s malými marginy se bohužel mohou dostat v případě nějakých nenadálých událostí typu teroristický útok rychle do problémů.
IB poskytuje velmi levně širokou škálu burzovních dat. Poskytována jsou však jako tzv. snapshot data. Tedy posílána nikoliv non stop v reálném čase, ale v určitých velmi rychlých sekvencích (zlomky vteřiny). Data tak nejsou použitelná pro obchodování na velmi rychlých timeframe (například vteřinový nebo tickový). V takovém případě je potřeba data zakoupit jinde. Pro obchodování na vyšších timefrafme (více minut, hodinová, denní) jsou data normálně použitelná. IB také nepatří ke společnostem, které by poskytovaly nějakou ohromnou historii dat. Pro rozsáhlé backtesty na historických datech je potřeba vesměs použít data jiných poskytovatelů. Pokud ale budete obchodovat například swingově, budou vám data samozřejmě stačit.
Bohužel mezi charakteristiku diskontního brokera patří i fakt, že s ním někdy není snadná komunikace a některé své kroky nekomunikuje dopředu tak, jak bych si představoval. Příkladem může být omezení obchodování některých ETF na základě nové legislativy EU. Tou se řídí všichni brokeři (a tedy všichni zavádějí podobná opatření), od svého brokera bych ale očekával, že mě bude s předstihem informovat. Osobně jsem ale neměl za celou dobu obchodování u IB žádný závažný problém, se kterým bych při komunikaci narazil (to už bych u takového brokera nebyl). Samozřejmě vše se u IB řeší standardně přes různé chaty a e-maily. To mně osobně vyhovuje, ale obchodníci, kteří hledají trochu vyšší úroveň supportu, používají například tzv. introducing brokery typu TradeStation Global, kteří přinášejí do celého procesu extra úroveň podpory a komunikace.
- 1