Získáváme psychologickou výhodu nad „davem“ – jednoduché triky pro ovládnutí profitů
Začínající obchodníci se mě často ptají na klíč k úspěchu v intradenním obchodování. Jedním ze základů je připravenost dělat věci jinak než „dav“. To přitom nemusí být příliš intelektuálně složité. Pojďme si ukázat (i na konkrétním obchodu), jak na to.
Foto (c)123rf.com/lightwise
|
Základem úspěšného obchodování je z mé zkušenosti rámcové pochopení situace, kterou obchodujeme. Jak jsem podrobněji popisoval v ebooce Orderflow trader, v trzích můžeme identifikovat několik základních typů subjektů otevírajících a uzavírajících své pozice. A jelikož každý náš obchod bude mít nějakou protistranu, je nutné přemýšlet o motivech, které vedou k otevření obchodu protistranu naší pozice. Toto je velké úskalí jednodušších přístupů založených například na mechanických patternech optimalizovaných na minulosti – velmi často smíchají hrušky s jablky, a proto není možné očekávat od podobných přístupů dlouhodobou robustnost. Samozřejmě i s podobnými přístupy lze vydělávat, ale vesměs je dobré použít počítače, velký účet a nižší efektivitu dohnat opravdu silnou diverzifikací (viz článek Mé přístupy k algoritmickému investování).
Řada neúspěšných traderů se snaží pracovat „na své hlavě“. To nikdy neuškodí, ale současně je třeba proniknout do hlavy protistrany. Toto je možná ještě důležitější, ale hrozně opomíjené. Kdy jste naposledy přemýšleli o motivech a emocích, které vedli do obchodu protistranu vašeho obchodu?
Základními emocemi, které hýbou trhy, jsou strach, chamtivost a nedočkavost. Tyto emoce sužují nejvíce prodělávající skupinu – retailové obchodníky neboli „dav“. Tedy běžné malé tradery. Své dnešní vstupy v intradenních obchodech mám z části založené právě na analýze podobných emocí „protistrany“. A opravdu to nemusí být složité – nejnáročnější je nejprve potlačit popisované emoce ve vlastní hlavě a následně se naučit sledovat trhy „z druhé strany“.
Jak konkrétně na to?
První dobrý krok je analýza vlastních obchodů. Obzvlášť pokud zatím patříte do skupiny ztrácejících obchodníků. Tedy do oné skupiny „davu“, proti které chcete příště obchodovat. Pokuste se popsat emoce a důvody, které vás navedly do obchodu. Postupně se dostanete k pravidlům, jak stát „na druhé straně“ obchodů.
Pochopitelně, že zkoumání emocí slabých obchodníků je dobré kotvit k nějaké jasně popsatelné cenové struktuře, kde se emoce projevují nejsilněji. To jsou například velmi často jasně viditelné S/R úrovně a „flipy“ (o těch jsem v minulosti na Finančníkovi hodně psal – viz S/R úrovně jako základní vodítko pro profitabilní obchodování, Základní nástroj pro vylepšení profitability tradera? Zvládnutí supportů a resistencí. a další).
Pojďme se podívat konkrétní příklad. Zde je graf trhu e-mini NQ ze 17. 11. 2015. Vidíme, že cena klesá. Zastavte se na chvíli u tohoto prázdného screenshotu a představte si běžného tradera – jaké bude jeho přemýšlení?
Tak pochopitelně nelze najít jednu odpověď popisující všechny možné stavy. Je důležité se zaměřit na oblasti, které budou čitelnější a budou reprezentovat úrovně, kde bude emocím propadat větší masa retailových obchodníků. Toto je opět velmi důležité – schopnost počkat si na výrazné situace a oblasti, ve kterých bude podléhat emocím větší skupina obchodníků. V uvedeném grafu to budou na první pohledu oblasti 1, 2 a 3:
Začnu odspodu – oblast 3 bude při potenciálním retestu velmi nepříjemná pro obchodníky, kteří šli agresivně long z ceny cca 4556 a dosud nevybrali žádný target. Obchodovali proti momentu a jakmile cena začne atakovat jejich vstupní oblasti, patrně budou své pozice zavírat (tj. budou prodávat). Pokud se trh podívá do dané oblasti, mohu předpokládat, že se bude snažit objevit ložiska stop-lossů.
V oblasti 2 budou otevírat pozice spíše slabí a nedočkaví short obchodníci. Tato situace úplně vybízí k „naskočení do trendu“. Tito obchodníci budou mít tendence zahazovat své krátké pozice na blízkých stop-lossech, což může dodat ceně dynamiku v růstu (budou nakupovat na cenách kolem 4567).
Oblast 1 bude přitahovat řadu obchodníků. Jednak bude kritická pro obchodníky, kteří prodávali v oblasti „A“. Mohou zde mít posunuté své stop-lossy (tedy vyčkávající nákupní příkazy) tak, aby „ochránili“ své krátké pozice a zároveň se pokusili mířit na vzdálené targety. Zasahování stop-lossů (tedy nákupy) může vytvořit růstové momentum, které přitáhne hlavně retailové nakupující na průrazu swingu C. Zároveň je to ale první výrazný „flip“ viditelný z vyššího timeframu (bod „B“) a mohu zde tak čekat příliv prodejů silnějších obchodníků z vyššího timeframu. Případný pokles může být umocněn prodejními stop-lossy menších obchodníků nakupujících po průrazu swing high „C“.
Jaký tedy může být můj obchodní plán založený na podobném „psychologickém“ rozboru? Koncentruji se na oblast 1, kde mohu čekat jednak zasahování stop-lossů short obchodníků (nákupy), které vytvoří momentum lákající do long pozic slabé retailové long tradery vstupující na breakoutu (další nákupy). Ovšem pokud se k daným nákupům nepřidá nikdo další, ocitnou se nakupující v pasti a při menším poklesu začnou likvidovat své pozice na stop-lossech (prodeje), k těm by se mohly přidat další prodeje obchodníků z vyšších timeframů reagujících na retest swingu „B“.
Kapitulace slabé skupiny obchodníků je právě jedním z momentů, který lze velmi dobře použít pro časování vstupů. Přitom na danou akci se lze připravit dopředu (protože lze odhadnout, kde skupina slabších obchodníků vstupuje do pozice) a současně ji sledovat v reálném čase (coby zasahování stop-lossů v orderflow).
Toto je tedy konkrétní způsob, jak zapracovat psychologickou výhodu nad „veřejností“ do našeho obchodního plánu a získat profit na vlastní stranu.
Můj short obchod pak vypadal takto:
Petr Podhajský
Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i při správě většího externího kapitálu.