Psychologie výstupů
V dnešním článku se podíváme na výstupy z trhů z trochu jiného pohledu - z pohledu psychologie obchodování. Výstupy totiž nejsou jenom otázkou money-managementu, ale také otázkou toho, zdali charakter zvoleného výstupu odpovídá naší povaze a budeme tedy schopni s daným výstupem efektivně dodržovat náš obchodní plán.
Profit-targety
Předem stanovené, zcela konkrétní hranice výstupu, vyjádřené většinou jako konkrétní dolarová částka, jsou specifické možností jednak si trochu blíže stanovit dobu trvání v obchodě, a jednak pracovat s konkrétním „cílem“.
Doba setrvání v obchodě může být poměrně podstatný psychologický faktor. Jsou obchodníci, které dlouhodobější setrvání v obchodě může nechtěně nutit k dodatečným (neefektivním) krokům nad rámec obchodního plánu (třeba proto, že už jsou délkou trvání obchodu příliš „znuděni“, nebo že zkrátka mají pocit, že se „nic neděje). Já osobně upřednostňuji být venku z intradenního obchodu v rozmezí několika desítek minut až jedné hodiny, dlouhodobější setrvání v trzích mně zkrátka a dobře není příjemné.
Profit-targety umožňují spolu se správnou volbou time-frame nastavit poměrně efektivně takové tempo, které je pro nás přijatelné, co nejvíce odpovídá našemu temperamentu a co nejméně nás nutí k nechtěným akcím mimo plán. Čím menší profit-target si zvolíme, tím kratší dobu budeme obvykle v trhu a samozřejmě naopak. Například profit-target o velikosti 150 USD může v rámci intradenního obchodování být většinou dosažen v rámci pár minut, kdežto například pro profit-target 450 USD může trh „jít“ už i celou hodinu a déle. Samozřejmě se nyní bavíme pouze o psychologickém rozměru obchodování profit-targetů, je naprostým předpokladem, že je náš profit-target zároveň dostatečně podložený money-managementem (analýzou MAE/MFE) a my víme, že profit-target zvolený jako „ideální“ pro naší povahu je zároveň i zcela funkční z pohledu money-managementu a v kombinaci s našimi stop-lossy vykazuje zisky v podobě stabilně rostoucí equity křivky.
Co je ale ještě výraznější psychologický faktor profit-targetů, je fakt, že většinou sedí lidem, kteří jsou zvyklí na plnění konkrétních, jasně stanovených cílů, a to například ze svého zaměstnání.
Pokud je například vaší prací plnit každý měsíc nějaké konkrétní cíle stanovené vaším zaměstnavatelem (finanční cíle, výrobní cíle, počet oslovených klientů, atd….), docela možná jste již na systém „stanovených cílů“ podvědomě „naprogramováni“ a profit-targety mohou být tedy pro vás skutečně dobrou volbou; zkrátka a dobře vám totiž dají jasně definované rámce, ve kterých se pohybovat a existence těchto jasně daných rámců vám může celkově dodat na komfortnějším pocitu při obchodování. Sám patřím k lidem, kteří si jakýkoliv dlouhodobější cíl rozplánují na řadu drobných kroků, které chci naplnit a které mně v podstatě z psychologického pohledu velmi připomínají profit-targety, proto mně stejná metoda doposud vyhovuje v tradingu ze všech nejlépe.
High a Low dne, pivoty, Fibonnaci a trendové čáry
Velmi zajímavých cílem profitů mohou být High a Low dne (platí pro intradenní obchodování), různé pivoty, Fibonnaci úrovně a trendové čáry. Zkrátka a dobře nějaké konkrétní linie zakreslené v grafu, na základě určitého systému, který si obchodník sám definuje a vyhodnotí jako efektivní.
Obchodování výstupů na základě podobných úrovní je poměrně blízké obchodování fixních profit-targetů, akorát že v tomto případě jsou již targety proměnlivé. Jsou různě velké dle toho, v jakém rozpětí právě obchoduje trh a také jak hodně je trh právě volatilní.
Pro stanovování si targetů na základě různých podobných úrovní zakreslených v grafu je psychologicky podobné obchodování konkrétních fixních profit-targetů, akorát s tím rozdílem, že dává možnost „individuálnějšímu“ vyjádření; jelikož řada těchto čar vyžaduje trochu subjektivního posouzení, dávají tyto metody stanovování výstupů často pocit, že se podílím nad rámce zcela mechanického přístupu a že individuálně svůj výstup částečně ovlivňuji. Tento způsob výstupů je tedy vhodný pro ty, kteří mají rádi pocit trochu pohybu nad úroveň stanoveného rámce, nebo pro ty, kteří mají rádi pocit, že do tradingu přidávají i trochu „kreativity“. Tato zbraň může být dvojsečná – pokud to přeženete a začnete být příliš kreativní, v podstatě přestanete obchodovat dle svého plánu a váš trading se docela určitě stane neziskovým. Podobné metody jsou tedy vhodné pouze pro ty, kteří již vědí, že nemají problém disciplinovaně dodržovat souhrn jednoduchých, ale jasných pravidel a v případě individuálnějšího vyjádření se lehce nad úroveň těchto pravidel moc dobře vědí, co si ještě mohou dovolit a co ne. Jedná se také o způsob vhodný pro ty, kteří již mají trochu nakoukané grafy a mají pro ně cit.
Osobně sleduji High a Low dne a pokud jsou mé fixně stanovené profit-targety někde poblíž, posunu je až na úroveň High/Low dne. Podobně občas i činím se swingy. Tato metoda mně dává pocit trochu více individuality nad úroveň naprosto mechanického přístupu, vychází však z jasně backtestovaných podkladů, a také vím, co si ještě mohu dovolit a co už ne.
Výstupy s použitím indikátorů a patternů
Poslední možnost výstupů je použití různých indikátorů, klouzavých průměrů, nebo patternů.
Takováto metoda výstupů je v prvé řadě velmi proměnlivá – jednou vám může nabídnout 1000 dolarů na kontrakt, jindy zase pouze 100 dolarů na kontrakt. U podobných výstupů nemůžeme příliš hovořit o stabilitě, jakou nám nabízí například fixní profit-targety.
Co je však velkým pozitivem podobných výstupů je jejich možná dlouhodobá efektivita. Podobné „sofistikovanější“ metody výstupů je totiž možné modifikovat do podob, které z dlouhodobého pohledu přinášejí nejlepší finanční efekt, tj. vydělají dlouhodobě více, než předešlé dvě varianty. Cenou za takovouto efektivitu je pak již zmíněná nižší „stabilita“.
Používání různých indikátorů a patternů k výstupům je ideální pro ty, kteří rádi hledají maximální efektivitu, avšak jsou si vědomi toho, že jejich povaha zvládne velmi rozdílné distribuce profitů – co obchod, to jiný profit. Je také vhodná pro ty, kteří chtějí hledat způsoby, jak z trendujícího trhu získat naprosté maximum; zatímco obchodník využívající fixní profit-targety získá z velikého pohybu jen svou jasně definovanou částku, obchodník pracující s různými indikátory a patterny je často schopen výstup v podobně dlouhých pohybech značně prodloužit a inkasovat tak i několikanásobně větší profit.
Na druhou stranu, pokud trh moc netrenduje, obchodník používající profit-targety může dosahovat stále svých nízkých profit-targetů, zatímco obchodníkovi používajícímu indikátory můžou stejné obchody přinášet třeba i ztráty. V tradingu není nic dokonalé a každé pro má své proti.
Závěr
V tomto článku jsem se tedy pokusil demonstrovat, že výstupy nejsou jen otázkou toho, kolik budeme vydělávat, ale také toho, zda budeme schopni systém efektivně obchodovat, protože všechny jeho prvky plně odráží naší povahu a náturu.
Samozřejmě, je naprosto běžným jevem různé přístupy kombinovat. Například obchodovat vždy sudý počet kontraktů a zatímco s první polovinou budeme vystupovat na profit-targetech, čímž si ideálně nadělíme šance na co nejčastější, rychlý profit (pokud to bude nízký profit-target), s druhou polovinou kontraktů můžeme vystupovat na základě nějakého indikátoru a tak se snažit dostat z trhu co nejvíce v případě, že právě výrazně trenduje. V takovém případě se psychologicky snažíme být efektivní ve velikých trendech, ale zároveň si dávat i co nejčastěji šance vydělat „alespoň něco“ a tím neustále podněcovat naši sebedůvěru a důvěru v další obchody.
Nyní navrhuji, aby se ostatní podělili v diskusním vláknu s tím, jaké výstupy sami používáte a proč právě tyto.
Tomáš Nesnídal