Psychologie obchodování 31: jak říci emocím NE (3)
V minulých dvou dílech seriálu o psychologii obchodování jsme si pověděli několik jednoduchých technik, které mohou pomoci lépe zvládat emoce během obchodování. Dnes se k tomuto tématu vrátím ještě jednou, avšak tentokrát z mnohem pragmatičtějšího pohledu.
I když techniky umožňující volný průběh emocí (bez toho, že bychom na ně reagovali a nechali je ovládat nás samotné a naše obchodování) jsou velmi dobrým pomocníkem, bohužel nevyřeší jeden podstatně pragmatičtější fakt, pro který řada obchodníků prožívá během obchodování emoce. Tím hlavním důvodem příliš emotivního obchodování je často "jen" jednoduchá, ale zcela zásadní nedůvěra (pochybnost) v to, co obchodník dělá a zda-li je na to dostatečně připravený.
Začněme trochu jinak. Člověk je obecně tvor, který se necítí dobře v čemkoliv, v čem nemá předchozí zkušenosti, a naopak rád se účastní věcí, ve kterých zkušenosti má. Pokud jste například nikdy nestáli na lyžích a náhle vás někdo vytáhne do hor a bude vás nutit, abyste s ním šli na sjezdovku, budete se zřejmě cítit velmi nepohodlně a nepříjemně. Pokud naopak budete mít za sebou roky lyžařské praxe, budete se na takový výlet na sjezdovku těšit.
Člověk, který je nucen dělat něco, v co nemá dostatečnou důvěru, resp. v čem si sám nevěří, se automaticky dostává do zvláštního psychického stavu, ve kterém je daleko citlivější a podstatně méně racionální. To tedy znamená, že člověk postaven do situace, kde se necítí jako ryba ve vodě, má okamžitě podstatně větší pravděpodobnost, že se každou chvilku dostaví silné emoce, které začnou takového jedince velmi silně ovládat, omezovat a zkreslovat jeho úsudek. Klasickým příkladem může být například ona situace, kdy jedete na lyže s kamarádem a přitom jste na lyžích nikdy nestáli – je docela možné, že brzy „vybouchnete“, pokud vám lyžování nepůjde, nebo že naopak budete extrémně sebevědomí, pokud na poprvé sjedete sjezdovku bez pádu (jen pouhé štěstí začátečníka) a záhy dostanete pořádnou lekci pokory, protože po zbytek dne už nedokážete sjezdovku sjet alespoň bez 5 pádů.
Bohužel, málokdo si tuto skutečnost uvědomuje v případě obchodování. Mnoho začínajících obchodníků se považuje za mistry ještě než vůbec udělají první obchod. Mechanismus však v tomto případě funguje úplně stejně: jelikož se dostáváme do prostředí, ve kterém si naprosto nevěříme (nehovořím zde o falešné sebedůvěře, která není postavená na realistických základech a vychází jen z příliš velkého ega) a ve které nemáme ani objektivní důvěru (zatím jsme na vlastní kůži nezažili, zda-li to fungovat může nebo nikoliv, takže objektivní důvěra díky absenci zkušenosti zcela chybí), dostáváme se do psychického stavu, který velmi snadno sklouzne k emotivnímu jednání a snížení racionálního uvažování. Celá situace je často u nováčků zhoršena ještě i tím, že racionální uvažování nemá žádný pořádný základ, od kterého by se mohlo „odrazit“, neboť mozek nebyl „trénován“ různými situacemi, možnostmi a kombinacemi – tj. veškerá práce je pak přenechána prakticky v maximální míře na iracionální části mozku, což nemůže vést jinam než do záhuby.
Tato absence sebedůvěry a důvěry, resp. absence zkušeností a racionální opory ve studiu jsou bohužel tak silné, že i když budete praktikovat techniky volného průchodu emocí, pomohou vám jen minimálně. Možná trochu utlumí celkové emotivní stavy, rozhodně vám však nenavodí psychickou pohodu a už vůbec z vás neudělají úspěšné obchodníky.
Tímto se tedy opět dostáváme k tomu, co opakujeme na finančníkovi neustále dokola a co si bohužel stále uvědomuje příliš málo začínajících obchodníků: bez řádného ověření funkčnosti obchodního systému (backtest) nedáváte vaší racionální části mozku žádné pevné základy a bez jasného obchodního plánu tak vznikají v racionální části mozku pouze pochybnosti, které způsobují to, že nakonec racionální část mozku „dobrovolně“ přenechá celou záležitost iracionální části mozku.
Takže, abychom mohli říci emocím „ne“, naprostým základem je pochopitelně stavba obchodního plánu a jeho řádný backtest. Tento krok mnohým obchodníkům dodá poměrně dostatečnou důvěru v to, co dělají a tím výrazně oslabí iracionální část mozku. Bohužel, jak jsem během času poznal, u některých ani to ještě nestačí a i přes důkladný backtest a jasný plán stále dochází k příliš mnoho emotivnímu chování. Toto může být ve většině případech zdůvodněno jednoduchým faktem toho, že backtestování je statický proces. Náš mozek se racionálně dobře připraví na statickou verzi obchodování, avšak samotný průběh grafů je vysoce dynamický – úsečky v grafu se mění každou vteřinu a jelikož naše racionální část mozku nebyla na tuto skutečnost trénována, opět může začít ztrácet „půdu pod nohama“ a raději přenechávat veškeré řízení iracionální části mozku.
Je tedy i z tohoto cesta ven? Samozřejmě je. Nejideálnější je několik měsíců obchodovat v reálných podmínkách trhů jen se simulovaným účtem, to však může být časově velmi náročné. Pokud mohu doporučit, pak se domnívám, že dostatečné řešení je trénování na takzvaném „playbacku“ historických dat, který dnes již nabízí řada obchodního software. Doporučil bych zvýšit rychlost 4-5x, čímž můžete 2,5 hodinovou obchodní seanci „projet“ za 30 minut a i když se takto zrychlená dynamika trhu neshoduje s tou reálnou, stačí to k tomu, aby se mozek naučil přizpůsobit holému faktu, že samotné obchodování není oproti backtestu statické, ale neustále v pohybu. Je vysoce pravděpodobné, že ze začátku vám to ani v playbacku příliš nepůjde a budete se značně odchylovat od backtestů. To je však přirozený proces, mozek si musí zvyknout na nové podmínky. Pokud však budete trpěliví, měli byste své „playbackové“ výsledky brzy začít srovnávat s těmi backtestovými. Tímto způsobem výrazně posunete své obchodování do bodu, kdy budete mít důvěru v systém a sebedůvěru v sebe a tak omezíte své emoce do bodu, kdy už by mělo být reálné začít je zvládat pomocí technik popsaných v předchozích dílech tohoto seriálu.
Pamatujte, že bez zkušenosti a tréninku jenom těžko budete hned lyžovat bez pádů, zrovna tak těžko hned vydělávat peníze.
Tomáš Nesnídal