6. Typy spekulantů – kdo a jak obchoduje
Pod pojmem spekulant máme na mysli všechny subjekty, kteří nakupují a prodávají komodity za účelem dosažení zisku. Jde jak o velké společnosti (finanční fondy), tak malé obchodníky jakými jsme my a kterými se třeba stanete i vy.
Cíl dosáhnout zisku je patrně jediné pojítko, které jednotlivé spekulanty spojuje. Co se týče cest a způsobů nazírání na trhy, pak lze patrně zjednodušeně napsat, že co úspěšný spekulant, to vlastní pohled a taktika. Nicméně přeci jen lze najít určité pojítko – spekulanty lze rozdělit na tzv. fundamentální a technické podle toho, která základní kritéria používají pro analýzy trhů.
Fundamentální obchodníci se při svém rozhodování řídí nabídkou a poptávkou konkrétní komodity. Studují zásoby, sledují počasí atd. V případě mrazíků např. spekulují na snížení produkce pomerančů a tak vzrůst jejich ceny. Fundamentální obchodování vyžaduje hlubokou znalost dané komodity. S ohledem na globální ekonomiku je třeba sledovat v podstatě celý svět, neboť sníženou úrodu pšenice v USA může zastoupit dovoz stejné komodity z Ruska a podobně. Fundamentální obchodník se tak zaměřuje na několik málo komodit, jejichž studiu věnuje celý svůj čas.
Většina malých obchodníků je proto zaměřena technicky – rozhodování technických obchodníků vychází ze studií grafů. Techničtí obchodníci hledají v grafech různé formace, pracují s indikátory, matematickými vzorci, případně reagují na cenový vývoj s ohledem na davové rozhodování běžných obchodníků. Techničtí obchodníci v podstatě nemusí znát ani podrobnosti o obchodované komoditě – vše co jim stačí je aktuální graf cenového vývoje.
Pochopitelně, že velké množství obchodníků kombinuje oba přístupy – alespoň z části. A to je i náš přístup. Základní analýzy trhu provádíme čistě na základě technické analýzy, kterou v případě potřeby doplňujeme drobnými fundamentálními hledisky.
Dobrá rada: řada začínajících obchodníků má pocit, že jejich intuice je natolik kvalitní, že "tuší", kam trhy půjdou. Na CNN zahlédnou zprávu o ničivém hurikánu a hned spekulují na vzrůst ceny té či oné komodity. Naše dobrá rada těmto lidem zní – zprávy které se dostanou k našim uším, jsou již dávno započítány v ceně komodity, neboť minimálně parketoví obchodníci měli šanci zprávu obchodovat daleko dříve než běžný obchodník. Nezkoušejte obchodovat podle zpráv v televizi nebo novinách!
Finančník.cz