Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Stavíme byznys jménem trading II.

    Minulý týden jsme se zaměřili na první dva důležité kroky nutné k tomu, abychom mohli začít budovat vlatní byznys jménem trading. Dnes se zaměříme na další důležité etapy, kterým by měla být věnována nemenší péče a pozornost.

    Krok 3: časový harmonogram

    trading_byznys_2.jpgPokud již máme jasno v pojmu „risk“ a máme potřebný kapitál, je třeba začít rozmýšlet o časovém plánování. To má rovnou dvě roviny: výběr obchodní strategie dle časových možností a sestavení plánu, jak časově zhruba postupovat.

    Čas je pro mnohé ještě kritičtějším faktorem výběru obchodního plánu a stylu, než práh tolerance rizika. Abychom mohli začít obchodovat, nestačí nám otevřít si někde brokerský účet a začít na něm provádět obchody. Musíme také vědět, co hodláme dělat, a musíme vědět, kolik času na to denně budeme mít.

    Pro jedince s nedostatkem volného času je zde možnost pozičního a swingového obchodování (viz knihy Larryho Williamse a Dr. Eldera), ale také opční obchodování (sami mu věnujeme max. 3-5 minut denně) nebo obchodování spreadů. Toto vše mohou být časově přijatelné možnosti co se týče samotného vybírání a managování obchodu, i tak však musíte počítat s tím, že alespoň jednou měsíčně budete muset vyčlenit minimálně jeden víkend na to, abyste provedli akutální analýzu posledního vývoje trhů a zaměřili se na nově se rýsující příležitosti.

    Obchodníci s lepšími časovými možnostmi mají samozřejmě možnost zaměřit se na intradenní obchodování, které ale již vyžaduje minimálně několik hodin denně nepřetržitého sledování trhů (sami obchodujeme maximálně 2,5 hodiny denně). Intradenní obchodování považujeme za jednu z nejlepších možností jak začít – i když je intradenní obchodování v některých ohledech náročnější, je to jeden z nejrychlejších způsobů jak se naučit tomu, co je obchodování, jak funguje a co vše je třeba zvládnout za překážky. Upřímně z vlastní zkušenosti vím, že mnoho obchodníků se nejrychleji pohybovalo vpřed právě tím, že začali jako intradenní obchodníci – byť pak mohli pokračovat jako poziční nebo opční obchodníci.

    Udělejte si tedy v první řadě naprosto jasnou představu o tom, jaké jsou vaše časové možnosti, a zkuste začít trochu velkoryseji než s 3-5 minutami denně. V začátcích vám velmi pomůže jakékoliv aktivnější pozorování trhů, proto si zkuste vyčlenit denně alespoň 45-60 minut na to, abyste každý den prošli několik trhů a zhodnotili jejich poslední vývoj – samozřejmě převážně z pohledu možného rýsujícího se vstupu nebo z pohledu dalších kroků managování obchodu. Důležité je specifikovat si čas naprosto přesně a naprosto přesně jej dodržovat – pamatujte, že čím více rutinní záležitost se vám podaří z obchodování udělat, tím lépe pro vás.

    Druhou rovinou je pak čas nutný ke studiu a postupům vpřed.

    Bylo by maximálně naivní myslet si, že začnete vydělávat hned. Někteří neseriózní brokeři vám to možná mohou slibovat, ale realita taková rozhodně není a je třeba věnovat hodně času studiu, než naleznete pro sebe tu správnou obchodní metodu.

    Ke svému časovému plánu kdy a jak budete pozorovat trhy si tedy přidejte plán toho, jak často a v jaké inteznitě budete studovat. Například si naplánujte, že každé dva měsíce přečtete alespoň jednu knihu o tradingu, ze které si pak uděláte co nejvíce výtažků a závěrů o tom, co pro sebe považujete z této knihy za přínosné a co budete chtít dále studovat, testovat a rozvíjet. K tomuto postupnému studiu si přidejte časový plán, kdy a jak budete testovat nastudované metody na historických grafech trhů a snažit se je vymodelovat do takové obchodní strategie, která by vám dokonale padla. Doporučuji věnovat tomuto kroku v začátcích co nejvíce času – udělat si například plán, že testování trhů a strategií budete věnovat jeden den během každého víkendu, ideálně ještě trochu více. Hledání strategie, která by co nejlépe právě pro vás fungovala, a její testování je časově nejnáročnější proces, zabere často i celé měsíce a vyžaduje mnoho úsilí a trpělivosti. Proto je opět pořeba postupovat v rámci časové rutiny vpřed pomalu, po jednotlivých malých krůčcích.

    Zcela v závěru si zkuste udělat dlouhodobější časový harmonogram, jak si představujete postupovat. Například v prvním půlroce vybudovat pro sebe co nejefektivnější strategii, druhý půlrok se ji naučit perfektně obchodovat v rámci paper-tradingu a třetí půlrok začít obchodovat strategii naostro, avšak zatím opatrně a s malým počtem pozic. Po dalších půlrocích si pak můžete dát za úkol postupně přidávat více a více pozic.

    I když zřejmě nebude možné takovýto harmonogram vždy na 100% dodržet, rozhodně vám velmi pomůže alespoň nějaký mít – všechno toto plánování by vám mělo pomoci postupovat konzistentněji a zůstat neustále dostatečně soustředěni na váš cíl.

    Krok 4: hledání vhodných nástrojů

    Pokud tedy máme časový plán, je třeba začít vytvářet i konkrétní obchodní plán. Ten však vyžaduje udělat ještě jeden krok dříve a tím je hledání vhodných nástrojů.

    Způsobů jak obchodovat je dnes celá řada: s pomocí fundamentálních zpráv, s pomocí analýzy cenových grafů (price-action), s pomocí indikátorů zobrazených pod grafem trhu, s pomocí exotičtějších metod jako je intermarket analýza atd.
    Obecně neexistuje žádná pravda o tom, že by jeden nástroj byl lepší nebo horší než ten druhý. Neexistuje žádné dogma v tom, co by měl obchodník používat – existuje jediné dogma v tom, že žádné dogma není. Podstatné je najít to, co bude fungovat vám – a není přitom pravidlem, že totéž musí fungovat i druhému.

    V tomto bodě tedy doporučuji věnovat 2-3 měsíce velmi intenzivnímu studování všech možných nástrojů, na které jen narazíte a začít z nich pomalu selektovat pouze a jen ty, které cítíte, že vás oslovují a že by vás mohly zajímat dále. Někdo například již zakrátko zjistí, že ho oslovuje pouze a jen čisté obchodování z cenového grafu. Někoho jiného zaujme obchodování divergencí nebo náš obchodní systém FinWin. Jiný může zjistit, že ho nejvíc oslovuje kombinování více indikátorů a nebo jen jednoduché kombinace klouzavých průměrů. A jiný obchodník může hned v začátcích zcela propadnout systému Tripple Screen obchodníka Dr. Alexandra Eldera, popisovanému v jeho knihách. Je jen na vás, co si vyberete, ale je třeba velmi zběžne prozkoumat co nejvíce různých technik a přístupů, abyste si mohli vybrat skutečně jen to „nej“, co pro sebe cítíte jako vhodné. Je to jako když jdete kupovat automobil – také se nejprve snažíte udělat co největší přehled o tom, co vše za automobily existuje a pak teprve začít vybírat ty, které vás zaujaly nejvíce, které vás oslovily a o které se budete chtít zajímat blíže.

    Věnujte tedy tomuto kroku dost času a píle, snažte se poznat vše, co můžete. Založte si speciální sešit, do kterého si budete postupně zapisovat jenom ty nástroje, u kterých cítíte, že se jimi budete chtít zabývat více. Z těch se totiž později budete snažit postavit svůj vlastní obchodní systém.

    Příští týden budeme v našem seriálu pokračovat.


    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...