Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Začínáme obchodovat VI: výstupy

    V předchozích dílech seriálu Začínáme obchodovat jsme si již řekli něco o vstupech, posazování a posouvání stop-lossu. V dnešním díle si řekneme o další důležité části, kterou by měla každá strategie obsahovat, a tou je výstup z obchodů neboli profit taking.

    exit.gifUmění vybírat včas své profity je další velmi důležitá součást každé strategie. Jak se jednou podaří obchodníkovi naskočit do obchodu, který se výrazně rozjede jeho předpokládaným směrem, nastane samozřejmě otázka: kdy vystoupit? Výstup z pozice se pak může stát dokonce i velkou frustrací mnohých obchodníků. Každý, kdo kdy zkusil alespoň papírově obchodovat, určitě již poznal klasickou situaci: právě jste vystoupili z obchodu se ziskem. Máte dobrý pocit, že se obchod povedl, pouze však do momentu, než se ukáže, že trh nakonec vystoupal ještě alespoň 3x výše, než byl váš původní výstup. Zatímco jste mohli vydělat 3000 USD, vydělali jste pouze 1000. Jak tedy na to?

    Výstupy á la Mark Douglas

    Možná bude většina z vás nyní zklamána, ale bohužel neexistuje žádný univerzální nástroj, způsob, nebo matematický vzorec, jak zůstávat ve velkých, profitabilních obchodech až do samotného konce. Ze samotné podstaty trhů není prakticky nikdy možné vědět, jak dlouhý daný pohyb bude a kdy bude ideální vystoupit. Nikdo nemůže s přesností říci, kdy nastane korekce a nikdo nemůže říci, kdy se trend již definitivně otočil. Pamatujete na velké splasknutí bubliny technologických akciových titulů před několika lety? Když jednoho krásného dne začaly do nebe přehodnocené technologické akcie padat rapidním tempem, nikdo nevěřil, že dlouhodobý býčí trend již skončil. A tak každý, kdo slepě věřil, že se jedná pouze o další korekci, smutně splakal nad výdělkem. V tomto případě to byly milióny drobných spekulantů, kteří přišli dohromady o miliardy dolarů.

    Umění vystupovat tedy začíná převážně v obchodníkově mysli. Mark Douglas ve své knize Trading In The Zone píše:

    Obchodník by měl vybírat profity, dokud leží na stole. Vybíráním profitů ještě nikdy nikdo nezchudnul.

    Pokud tedy chcete v obchodování skutečně prosperovat, přestaňte si lámat hlavu tím, že trend, ze kterého jste právě vystoupili, pokračoval ještě několik dalších dnů vaším směrem. Pokud jste vyinkasovali profit, pak jste udělali správnou věc, a není třeba litovat dolarů, které jste „nechali ležet na stole“. Nikdy, upozorňuji NIKDY nemůžete vědět, jak dlouho ještě bude trend pokračovat. Dokud nám trhy tedy nabízí profity - berme je všemi deseti.

    Na druhou stranu ale není samozřejmě možné uzavírat pozice hned, jak nám trh nadělí pár babek. To bychom taky zrovna moc peněz nevydělali. Jaké jsou tedy obvyklé rozumné způsoby vystupování z trhů? Pojďme se podívat na několik základních.

    1) výstupy striktně na profit-targetech

    Profit-targety (nebo-li zkráceně PT) jsou přesně definované cíle, na kterých bude obchodník vystupovat. Vystupování na PT u profesionálních obchodníků vychází z jejich striktního money-managementu. Obchodníci používající PT vědí, jakou zhruba pravděpodobnost úspěšnosti mají jejich vstupní strategie, jaký je ideálně posazovaný SL a jaké nejčastěji nadělí v průměru jejich vstupní signály pohyby. Obchodníci používající striktní PT pak uvažují zhruba následovně:

    Procentuální úspěšnost obchodů je 60 %. Můj vyzkoušený SL a zároveň částka, kterou chci maximálně riskovat na 1 obchod, je 100 USD. Pokud se obchod povede a jde mým směrem, pohyb má nejčastěji velikost v rozmezí 230-260 USD. Můj plán tedy zní: Vždy vystupovat na PT 230 USD.

    Co takový plán znamená? Jednoduchou matematikou si vypočítáme, že trvalé zisky. Pokud obchodník riskuje 100 dolarů, které ztratí ve 40 % případů a v 60 % vydělá 230, pak každých 10 obchodů = téměř 1000 dolarů zisk. Obchodníka pracujícího s PT tedy jakkoliv nevzrušuje, pokud trend po jeho výstupu z trhu pokračuje dále a ve finále hypoteticky nadělí více, než je obchodníkův pečlivě vypozorovaný a zvolený PT. Jednoduchý, ale striktně dodržovaný MM se o obchodníkovy profity již postará sám - nezávisle na tom, jak velké budou pohyby trhů.

    2) výstup na základě posouvaného SL

    Toto je pravděpodobně zcela nejčastější způsob vystupování z trhů. Ať už obchodníci posouvají svůj SL na základě fixní částky - tj. např. vždy, když trh povyroste o 100 dolarů, posunou o 100 dolarů svůj SL, nebo na základě indikátorů typu PSARS nebo klouzavých průměrů. Metod posouvání SL je bezpočet, o některých jsme si již řekli v minulých kapitolách. Obecně tedy platí: pokud vás posouvaný SL (na základě jakéhokoliv principu) nechává v obchodě dostatečně dlouho, abyste měli z dlouhodobého pohledu příznivé RRR, rozhodně není důvod od takového systému vystupování z trhů upouštět.

    3) výstup na základě změny nálady nebo změny fundamentálních faktů

    Další způsob je vystupovat v momentě, kdy vidíme, že trhem probíhá nějaká výraznější „změna“. Tento způsob vystupování chce již cvik a zkušenosti.

    Řada obchodníků například pozoruje indikátory jako open interest (OI) nebo volume (VOL). Pokud začíná volume slábnout, mohou toto považovat obchodníci za změnu nálady na trzích - euforie končí, z trhu mizí obchodníci, trend zpomaluje a docela možná nyní bude nějaký čas stagnovat, nebo se dokonce obrátí. Nejvyšší čas tedy vystoupit. Nezapomeňte na slova M. Douglase - vybírejme profity, dokud jsou na stole. Nečekejme a nedoufejme. Co je doma, to se počítá.

    Dlouhodobější obchodníci mohou posuzovat například i fundamentální fakta. Pokud například drží obchodníci dlouhou pozici v kukuřici a náhle přijde zpráva o příliš veliké úrodě a příliš mnoho kukuřice na skladech, není důvod v pozici dále setrvávat. Vystupovat na základě fundamentálních informací chce však již opět nějaké zkušenosti, cit a schopnost nakládat s fundamentálními zprávami.

    4) výstup na základě určitých formací nebo S/R úrovní

    Poslední ze způsobů, který bývá častý pro určování výstupu, mohou být určité formace nebo S/R úrovně, u kterých hrozí nebezpečí, že by se od nich trh mohl otočit. Pokud například drží obchodník krátkou pozici a trh se právě dotknul svého dvouletého dna, pak je rozhodně rozumné pozici uzavřít, inkasovat profit a nedoufat „co bude“. Rozhodně se vyplatí raději počkat a sledovat co se opravdu bude dít. Teprve až když trh případně takovou významnou oblast prorazí, není většinou problém do trhu zpět naskočit.

    Závěrem

    Ať už se rozhodnete pro kterýkoliv ze způsobů výstupu z trhů, důkladně si takovou strategii zaneste do svého obchodního plánu a vždy ji dodržujte.

    A ještě jedna rada na závěr: pokud dříve či později začnete obchodovat s více kontrakty, můžete začít různé přístupy výstupů z trhů kombinovat. Je například poměrně běžné v případě více kontraktů likvidovat polovinu například na předem stanovených PT a druhou polovinu nechat spolu s trhem růst, jak jen dlouho je to možné - např. pravidelným posouváním SL. Takovéto části kontraktů, kterou se snažíte nechávat v trhu co nejdéle, se pak říká „runner“.

    16.5.2005

    Tomáš Nesnídal


    Sdílíme, co nám samotným funguje.
    7 výukových lekcí.

    Jak reálně uspět v tradingu?

    Naučte se vydělávat na své sny (naše metody na Finančník.cz)

    Praktický návod, jak v trzích získat šanci vydělávat stovky tisíc až miliony dolarů ročně bez vlastního kapitálu a nutností trávit denně hodiny před počítači (bez práce to ale nepůjde).

    >> Získat kurz zdarma <<
×
×
  • Vytvořit...