Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Vše začíná výzkumem

    Pokud se podíváte na jednu z příčin řady špatných ekonomických rozhodnutí většiny běžných lidí, pak zjistíte, že za takovými nezřídka stojí převážně nedostatečný výzkum, nebo dokonce absolutní absence jakéhokoliv hlubšího zkoumání dané problematiky.

      

    vyzkum.jpg

     
    Foto (c)iStockphoto.com/SoleilC&nbsp 

    Chápu, že jakýkoliv hlubší výzkum čehokoliv je časově náročný a připraví nás o mnoho času lenošení. Chápu, že pohodlnost je běžná vlastnost člověka a snaha hledat zkratky je nám zřejmě přirozená. Když jde ale o peníze, je až překvapující, jak málo (vlastně skoro žádný) čas věnuje většina lidí potřebnému průzkumu. Pořád bohužel ještě platí, že finanční gramotnost je u nás velmi nízká, obzvláště proto, že nás takové zásadní věci na školách nikdo neučil (raději nás trápili s nesmysly jako větné rozbory, bez kterých zjevně nemůže člověk v dnešním komplikovaném světě přežít). V tradingu je nedostatečný výzkum zrovna tak běžným jevem. Maximálně lidé rádi zkoumají a srovnávají poplatky brokerů, neboť to je něco, na co jsou každodenním životem naučeni, ale bohužel už ne dostatečně do hloubky na to, aby chápali, proč brokeři "zadarmo" jsou často ti nejdražší brokeři na trhu a jaký je vlastně rozdíl mezi "regulérním" brokerem a market-maker brokerem, nebo jaký je rozdíl mezi centralizovaným trhem a necentralizovaným trhem. Je přeci jednodušší si vším tímto ušetřit čas a raději se rovnou pustit do akce... nebo ne?

    Jakákoliv sféra, do které se chceme pustit, jakýkoliv nový byznys, potřebuje především důkladný výzkum. Každá solidní a prosperující firma má nemalé pracoviště určená právě k nejrůznějšímu výzkumu. Takový Starbucks Coffee zkoumá a analyzuje určité místo i několik let, než na něm otevře svou kavárnu. Zkusím tedy dnes trochu více přiblížit, co by měl obsahovat takový výzkum tradera, ideálně v jakém pořadí.

    Oblast

    V prvé řadě je potřeba udělat průzkum, jaké oblasti se dají obchodovat, co každá oblast nabízí a co přináší za rizika a na co jsem také finančně dostatečně kapitalizovaný.

    Budoucí obchodník má na výběr v podstatě z několika oblastí - a všechny tyto oblasti by měl prostudovat a porovnat detailněji, ne pouze dát na reklamní taháky brokerů, od kterých se obchodník o dané oblasti dozvěděl. Tyto oblasti jsou: komodity, akcie, CFDs, forex, opce.

    Forex a CFDs jsou necentralizované trhy, nabízející mnoho potenciálních rizik a nebezpečí. Je třeba nejprve pochopit, co je to rozdíl BID a ASK a jak tento rozdíl může podobné produkty výrazně prodražit. Dále je třeba pochopit, jaký je rozdíl mezi market-makerem a centralizovanou burzou, skrze kterou jdou veškeré příkazy. Je třeba blíže pochopit trasu vašich příkazů, a kdo je vaší protistranou. Je totiž velký rozdíl, pokud je to někdo, kdo vám vidí do karet, nebo pokud je to jedna centralizovaná burza. Je také třeba pochopit, proč se u necentralizovaných trhů liší data broker od brokera a jaká to má nebezpečí, proč díky rozdílnosti dat u necenralizovaných brokerů mohou být diametrálně jiné výsledky v praxi, než v backtestu.

    U akcií je třeba udělat výzkum, jaké výhody mně nabízí obchodování tuzemských a jaké obchodování zahraničních akcií. Je třeba opět srovnat BID a ASK a likviditu (volume) a ujasnit si, co je to likvidita a kde mohu mít likviditu největší (což bych měl primárně požadovat). Také je třeba vzít v potaz, jaké transakční náklady budu mít v rámci obchodování jednotlivých zemí a jak transparentní celá oblast je. Musím rovněž pochopit, jaký je rozdíl mezi nakupováním a shortováním akcií a jaká jsou pravidla pro intradenní obchodování a poziční obchodování akcií.

    U komodit je třeba předně pochopit, co je pákový efekt. U všech zmíněných oblastí je potřeba pochopit, co je to volatilita a proč má důležitý dopad na obchodování. Dále je potřeba pochopit, co je to margin a jak funguje marginová politika.

    Opce jsou samostatná kapitola. Je to velmi široká oblast a je snadné se ztratit v nepodstatné akademické teorii. Je tedy třeba pochopit především praktickou stránku. Jakou výhodu mně dá opce před akcií, co mě taková výhoda bude stát. Co je to nakupování a vypisování opcí a proč je zajímavé opce kombinovat.

    Dále je třeba mít představu, jaký účet si mohu dovolit do začátku. V tomto ohledu je tedy také dobré pochopit, co je to intradenní, co swingové a co poziční obchodování, jaké má každé výhody a nevýhody a na co mám jak z pohledu kapitálu, tak z pohledu času.

    Obecně platí, že čím nižší má daná oblast požadavky na vstupní kapitál, tím více rizik a nebezpečí.

    Průzkum a pochopení těchto oblastí je velmi důležité. Je to, jako bychom se rozhodli otevřít si obchod, ale zatím nevíme, zda s potravinami, oblečením, nebo elektronikou. Potřebujeme pořádný průzkum každé dané oblasti trhu, pochopit výhody a nevýhody, pochopit základní principy. Pak teprve můžeme udělat další krok.

    Na většinu otázek výše už jsme dávno odpověděli v našich článcích v minulosti nebo v našich knihách. Je jen třeba trochu pátrat a studovat, v archivu článků naleznete odpovědi prakticky na všechny tyto otázky.

    Konkrétní trh / trhy

    Stejně jako daná oblast, i konkrétní trhy mohou mít svá specifika. Asi nejdůležitější je dělit trhy podle volatility, likvidity a vhodnosti pro intradenní nebo poziční obchodování - tj. dle vhodnosti pro obchodní přístup, který si zvolím. Je třeba také znát obchodní dobu a vědět, zda taková bude korespondovat s mým časem, dále vědět, jaká případná marginová politika se na daný trh vztahuje a jak dostupná jsou pro daný trh data. Rovněž musím vzít v potaz velikost účtu, protože výběr trhu s tímto úzce souvisí. Také je třeba vědět, na jaké burze se daný trh obchoduje, jaké jsou minimální pohyby, zda má trh limitní pohyby, co to limitní pohyb je, atd.

     

    Obchodní přístupy & timeframe

    Když už máme jasněji o tom, jaká oblast a jaký okruh trhů se nám zamlouvá, je třeba udělat další krok - ujasnit si, jak tedy vlastně budu chtít obchodovat. Existuje obrovské množství různých přístupů. Tato část výzkumu by tedy měla zabrat i nejvíce času. Je třeba zkusit různé přístupy porovnat a to skrze backtesty, případně následně paper-trading. Je třeba experimentovat s různými přístupy i různými timeframe po nějakou dobu. Pouze tak můžete dojít k přístupu a trhu, který bude ideální právě pro vás.

    V rámci obchodních přístupů je třeba pochopit, co jsou základní stavební kameny každého obchodního plánu - stop-loss, profit-target, trailing stop-loss, indikátory, technická analýza. Co je to money-management, jaký má význam v celém byznysu a proč je důležitý. Jaké rozdíly nabízejí jednotlivé timeframe. Tato část vás totiž už učí samostatné řemeslo. Je sice zdlouhavá, ale dá se zvládnout poměrně rychle s pořádným studiem a trochou vůle. Rozhodně mnohonásobně rychleji, než když se chcete vyučit jakékoliv jiné řemeslo.

    Výzkum v této oblasti je možné opět absolvovat celou řadou způsobů. Mnoho již bylo napsáno na našem serveru, můžete zakoupit a přečíst různé knihy, atd. Nejrychlejší cesta jsou vždy různé semináře, s Petrem jsme jich v zahraničí (v té době u nás nic takového neexistovalo) sami v minulosti absolvovali slušné množství.

    Obchodní platformy a brokeři

    Teprve když mám jasno v tom, co přesně chci dělat, můžu začít hledat brokera a vhodnou platformu. Různé platformy a různí brokeři mohou být vhodnější pro určitou oblast a pro určitý přístup, než jiní. Většina obchodníků začíná výzkumem v této oblasti a pak teprve začne přemýšlet, co s účtem otevřeným u daného brokera dělat. To je zásadně špatně (proto také mnoho lidí v tradingu prodělává, protože zkrátka a dobře už jen samotný základ berou ze špatného konce).

    Je třeba udělat průzkum, zda daná platforma obsahuje vše, co potřebuji pro svůj obchodní přístup, případně více, pokud bych chtěl přístup do budoucna rozšířit, nebo modifikovat. Je třeba prozkoumat, zda má platforma obecně dobrá hodnocení z pohledů rychlosti, stability a robustnosti. O výběru software už jsme také psali na našem serveru mnohokrát - stačí trochu listovat v archivu.

    U brokera je třeba udělat průzkum na mnohem širší úrovni, než pouze srovnat poplatky. Je třeba zjistit, zda je broker registrovaný u všech potřebných instancí (CTFC a NFA v případě US brokerů), jak má broker řešené držení příkazů (u vás v počítači / na svých serverech), jak dobře a jakým způsobem je zabezpečený váš účet, jakou marginovou politiku broker uplatňuje, zda vám může poskytnout živá data, na jakou částku je váš účet pojištěný, atd. O výběru brokerů jsme rovněž psali bezpočet článků, všechny naleznete v archivu.

    Specializované a nové směry a technologie

    Nyní tedy už máme vše za sebou a začínáme obchodovat. Pokud byl výzkum kvalitní a příprava dostatečná, měli bychom se pomalu dostávat na správnou stranu trhů - na tu vítěznou.

    Výzkum ale ještě nekončí. Jak se budeme jako tradeři zdokonalovat, stále nás budou napadat nové myšlenky, zrovna tak budeme neustále narážet na nové technologie a přístupy. Budeme mít tedy samozřejmě čas od času srovnávat a zkoušet něco nového. Neustálá snaha o zlepšování je přirozená každému profesionálnímu traderovi - vždyť je to přeci náš byznys. Navíc se mohou měnit i vaše preference.

    Závěrem

    Toto vše jsou tedy znalosti a oblasti výzkumu, bez kterých by se začínající trader neměl do tradingového byznysu pouštět. Počáteční výzkum je velmi důležitý a je třeba mu věnovat patřičný čas - budeme totiž z takového čerpat po celý zbytek naší obchodní kariéry. Trader je vlastně takový celoživotní výzkumník. Samotná exekuce obchodů je jen minimální část práce tradera, s minimální časovou náročností. Velká část řemesla se odehrává právě v oblasti zkoumání, zkoušení a porovnávání. Ve výzkumu a přípravě.

    22.4.2012

    Tomáš Nesnídal


    Sdílíme, co nám samotným funguje.
    7 výukových lekcí.

    Jak reálně uspět v tradingu?

    Naučte se vydělávat na své sny (naše metody na Finančník.cz)

    Praktický návod, jak v trzích získat šanci vydělávat stovky tisíc až miliony dolarů ročně bez vlastního kapitálu a nutností trávit denně hodiny před počítači (bez práce to ale nepůjde).

    >> Získat kurz zdarma <<
×
×
  • Vytvořit...