Tradeři a piloti
V těchto parných prázdninových dnech přemýšlím, co zajímavého bych vám dnes napsal o tradingu. Myslím, že jedno takové téma, o které bych se rád podělil mám, a je velmi čerstvé – týká se pozoruhodné spojitosti mezi tradery a piloty.
Vždy jsem obdivoval tradery jakými jsou Woodie, Mplay, nebo GB007. Jsou to opravdové první ligy tradingu, od kterých jsem se sám velmi naučil. Co mě ale vždy zajímalo nejvíce, je jeden jejich společný prvek – všichni jsou bývalí piloti. Minulý týden jsem měl konečně možnost přijít této „záhadě“ na kloub.
Bylo to na lince z Bruselu do Prahy, kterou jsem letěl minulý týden. Můj kamarád pracuje pro leteckou společnost, se kterou jsem letěl, a tak mně zajistil něco, co dnes již skoro není možné – být během letu v kabině pilota a moci tak získat nepopsatelný, celoživotní zážitek. Co mě ale fascinovalo nejvíce je, jak blízko pilotovaní a trading k sobě ve skutečnosti mají.
Autopilot versus AOS
Ti, co mě znají, moc dobře vědí, že AOS nefandím a moc jim nevěřím (vlastně jsem zatím neviděl žádný, který by mě skutečně „přesvědčil“). To co dělá trading tradingem je lidský faktor, který dokáže v důležitých chvílích udělat rozhodnutí na základě něčeho, co počítač nemá – tj. instinktů. Velmi dlouho jsem se domníval, že piloti vlastně nemají v kokpitu toho příliš mnoho na práci, protože autopilot „vše udělá za ně“. Nebyla to ale ani náhodou pravda.
Autopilot měl sice velmi přesně naprogramovanou trasu a úkony, stejně jako obchodní AOS. Přesto došlo k řadě situací, kdy byl autopilot „přebitý“ lidským úsudkem a zkušenostmi.
První situace nastala, když se z reproduktoru ozval hlas upozorňující, že je v blízkosti „traffic“ (tj. další letadlo) a autopilot okamžitě zahájil mírné klesání. Pilot pohlédnul z okénka a okem viděl, že je letadlo dostatečně daleko vzdálené a tak naše letadlo vrátil do původní výšky. Čeho tím docílil přesně nevím, ale připomnělo mě to situaci, kdy AOS hlásí nebezpečí v podobě obratu trendu a tak se snaží vystoupit ze ziskového obchodu, trader ale vidí, že nebezpečí je minimální a tak nechá svůj obchod dále jet, maximálně trochu přitáhne stop-loss. Možná drobné rozdíly, ale garantuji vám – ve výsledku rozdíl mnoha peněz!
Další situace nastala při přistávání, kdy, jak jsem měl možnost pochopit, byl v určitém bodě autopilot zcela vypnutý a letadlo bylo na přistání navigováno zcela ručně.
Situace mně připomněla AOS na forexu: systém byl vypnutý před důležitou zprávou, aby dále trader navigoval svůj trading podle vlastního úsudku a zkušeností, raději než dle rozhodování počítače.
Tato lekce z kokpitu mě opět utvrdila v tom, co si myslím už dávno: AOS je možné obchodovat pouze s dohledem a občasným úsudkem lidského faktoru, zrovna tak jako je možné pilotoval letadlo jen s pilotem a to i přes nejvyspělejší techniku a počítače.
Dodržování obchodního plánu a dodržování „check-listu“
Lekce s autopilotem byla však jenom nepodstatnou záležitostí, v porovnání se zbytkem, u kterého jsem pochopil, proč jsou bývalí piloti většinou špičkoví tradeři.
Při létání používají piloti pro prakticky každý důležitý úkon takzvaný „check-list“, nebo-li kontrolní seznam. Buďto mají takový vytisknutý po ruce, nebo slouží jako „kontrolní seznam“ kopilot. Kontrolní seznam je v podstatě seznam nutných podmínek, které musejí být splněny v případě čehokoliv důležitého.
Například před přistáním se pilot a kopilot doslova nezastaví, neboť kontrolní seznam toho co musí, má nebo bylo právě uděláno je prakticky nekonečný. Každá změna koridoru je nejprve pečlivě naplánována, potom do puntíku přesně aplikována a nakonec překontrolována.
Je to stejné jako v tradingu: než vstoupíte do obchodu, měli byste si projet vlastní kontrolní seznam pravidel, která vám jasně řeknou, zda-li je již do obchodu možné vstoupit, nebo nikoliv. Když tak učiníte, není ještě všemu konec – následuje další seznam pravidel, který vám pomáhá průběh celého obchodu managovat.
To legrační je, že tradeři často takové seznamy mají, ale příliš často je nedodržují. Nyní si ale představte pilota, že by jediný bod ze svého seznamu nedodržel on: okamžitě riskuje 200 životů na palubě a stroj v hodnotě 70 milionů dolarů!
V tento moment jsem pochopil, proč jsou bývalí piloti špičkovými tradery: celý život byli trénováni k dodržování pravidel, celý život museli své povolání vykonávat na základě přesných pravidel – a díky tomu také byli tak skvěle placeni, protože se prokazovali nebývalou disciplínou. Nyní si tuto jedinečnou vlastnost přenesli do tradingu, kde je pro ně dodržování pravidel naprosto totožné. Bývalí piloti zkrátka vydělávají v tradingu obrovská jmění díky tomu, že nadále dodržují svůj „kontrolní seznam“, neodchylují se od daných pravidel a dělají to, co je nutné. Pokud někdy pravidla poruší, tak je to jenom v situacích jako „před přistáním“, kdy jsou lidský úsudek a zkušenost důležitější.
Myslím, že toto je veliké tajemství úspěchu lidí jako Woodie, Mplay a GB007 a také myslím, že mnoho lidí v tradingu pohoří jenom proto, že se ani neobtěžují sestavit si vlastní „check-list“, natož ho tak dodržovat.
Zmínění bývalí piloti však dokáží dělat to, co mají, i v těžkých dobách. Tito lidé nemění svůj plán za pochodu – stále letí po koridoru, který si stanovili a po kterém se rozhodli jít. Tito lidé jsou disciplinovaní v tom, co dělají a dokážou dělat nutné navzdory emocím. Moc dobře vědí, že emotivní jednání je může v trzích zničit, stejně jako by mohlo zničit letadlo s lidskými životy.
Mají proti ostatním jednu velikou výhodu – byli špičkově vytrénováni v tom nejdůležitějším pro trading – disciplíně. Na druhou stranu ale, pokud to dokázali oni, určitě to může dokázat kdokoliv další.
Uvědomil jsem si opět, jak piloti znovu prokázali notoricky známou skutečnost: v tradingu je nejdůležitější mít profitabilní obchodní plán, ale ještě důležitější je dokázat takový dodržovat. Dokud se dodržování plánu nestane vaší filosofií, budete to mít v tradingu nelehké.
Tomáš Nesnídal