Praxe – levná směna korun na eura (a opačně) skrz IB
Mnoho českých obchodníků pravidelně řeší různé směny korun za cizí měny a opačně. V dnešním článku si ukážeme, jak toto udělat velmi levně skrz Interactive Brokers. „Směna“ je on-line a získaný kurz lepší než na klasickém dealingu českých bank (na „běžné“ turistické kurzy nehledě).
V tutoriálu si ukážeme, jak měnit české koruny na eura. Pochopitelně, že stejným způsobem lze měnit koruny na libovolné jiné měny, případně převádět zahraniční měny zpět na koruny. Směna není využitelná jen pro tradery, kteří si chtějí fundovat své účty a mají kapitál v českých korunách. Lze ji využít při podnikání (když potřebujeme výhodně měnit zahraniční měny) nebo i při různých zahraničních cestách. Úspory na získaném „lepším“ kurzu oproti klasickým směnárnám, ale i dealingům bank mohou být značné (pochopitelně konkrétně závisí na výši měněné částky, kde a jak je měníte). Návod je určen pro klienty brokera Interactive Brokers, u kterého s Tomášem obchodujeme, viz Otevření účtu u Interactive Brokers).
Převod českých korun k Interactive Brokers
Začněme tedy tím, že máme české koruny v některé české bance a chceme je převést na eura. Tyto prostředky je třeba levně převést k Interactive Brokers. Ten relativně nově podporuje práci s českými korunami a disponuje účtem v pražské pobočce HSBC. Převod CZK k IB se tedy provádí úplně normálním bankovním převodem v rámci České republiky a je za poplatek, který běžně platíte ve své bance za libovolný platební příkaz (tj. buď zdarma, nebo za několik málo Kč).
Převod je třeba „nahlásit“ ve webové administraci Interactive Brokers. Konkrétně v záložce Funding > Fund Transfers > Deposit Funds. Zde je třeba vyplnit převáděnou částku a ideálně IBAN odesílající banky, aby broker mohl platbu dobře identifikovat. V currency vybereme „Czech Koruna“. Takto je například vypadá nahlášený převod 200 000 Kč z Raiffeisen banky:
Interactive Brokers vám následně zobrazí instrukce k převodu částky na korunový účet u HSBC banky. Ve vaší bance stačí zadat běžný bankovní převod. IB standardně zobrazuje instrukce pro převod použitelné spíše pro mezinárodní převod, ale není problém použít například následující informace, které mám odzkoušené:
Cílový účet: 1535303109/8150 (uvádím jen pro ilustraci, pochopitelně použijte účet, který vám IB zobrazí v instrukcích).
Variabilní symbol: IB se nezmiňuje, sám používám číselnou část svého účtu (tj. čísla za písmenem „U“)
Převod v měně: CZK
Konstantní symbol: není nutné vyplňovat
Zpráva pro příjemce: For further benefit UCET/JMENO
Takto například vypadá předpřipravený příkaz k úhradě v Raiffeisen bance:
Převod korun k Interactive Brokers probíhá v běžné pracovní dny přibližně do 24 hodin. Tj. například prostředky na screenshotu byly odeslány odpoledne, aby byly na finální účet u Interactive Brokers připsány druhý den dopoledne.
Poplatek spojený s převodem se platí pouze české bance za běžný převod – u Raiffeisen banky jsou to např. 4 Kč, u jiných bank typu Fio je převod zdarma. U Interactive Brokers je připsání peněz bez poplatku (viz http://www.interactivebrokers.com/en/p.php?f=otherFees&p=deposit)
O stavu převodu se můžeme u IB informovat v on-line managementu účtu. Konkrétně v záložce Funding > Transaction History > Cash Deposits. Takto vypadá informace, že peníze došly na účet:
Vidíme, že prostředky v tomto případě došly na účet 29. 11. 2012 (IB vám potvrzení přijetí prostředků oznámí i e-mailem). Zároveň je zde uvedeno, že si je můžeme zaslat zpět nejdříve 4. 12. 2012. To znamená, že s českými korunami nyní můžeme pracovat – můžeme je převést na eura, můžeme je použít k obchodování, ale z účtu je můžeme vybrat až za několik dnů. Pochopitelně však, že pokud máte na účtu jiné prostředky a potřebujete si jen „převést koruny na eura“, tak můžete celou transakci provést během jednoho dne. Interactive Brokers vám bude jen jednoduše blokovat částku odpovídající tomuto konkrétnímu převodu (zde tedy 200 000 Kč) na svém účtu do data uvedeného ve sloupci „Available for Withdrawal“.
Jakmile budete mít částku připsánu na svém účtu, uvidíte ji pochopitelně ve všech svých přehledech o stavu účtu. Tj. například skrz záložku „Account“ z TWS. Zde platforma funguje tak, že všechny souhrnné informace jsou zobrazovány v jedné primární měně, kterou si můžete zvolit ve webové administraci – například USD, EUR, CZK, nebo i další měny. Toto se nastavuje jednorázově skrz Manage Account > Settings > Configure Account > Base Currency.
Tato volba nikdy nepřevádí žádné finance – pouze řídí, v jaké měně jsou zobrazovány výpisy a různé přehledy. Na účtu tak můžete mít vložené různé částky v různých měnách.
Takto například bude vypadat výpis v záložce Account v případě, že máme na účtu finance v EUR, USD a nyní v CZK:
Jednotlivé částky jsou na účtu oddělené s tím, že souhrny jsou uváděné v Base Currency. Tj. například uvidíme na účtu stav financí v CZK (na screenshotu je zaslaných 200 000 Kč), potom stav účtu v euro, dolarech a dalších měnách a pod tím budeme mít například součet Total uvedený v USD (které jsou na tomto účtu nastaveny jako „Base Currency“).
Co se množství měn týče – v IB stačí mít jednu měnu, ale více měn nemusí být na škodu například z pohledu určité diverzifikace. Každopádně platí, že pokud například budete obchodovat americké akcie a nebudete mít na účtu dostatečné množství USD, IB zablokuje margin z CZK nebo jiné měny.
V dokončení článku, které vyjde na Finančníkovi příští týden, si ukážeme, jak měny mezi sebou konvertovat. Tj. jak konkrétně převést zaslané CZK na EUR a jak si je poslat zpět na účet. Včetně uvedení všech poplatků, které jsou s podobnou transakcí spojené.
Petr Podhajský
Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i při správě většího externího kapitálu.