Co mohou být brokeři zač (skutečný příběh)
Dnešní článek bude zajisté pro mnohé nemalým překvapením. Avšak pravdivým překvapením. O tom, že v případě brokerů a brokerských domů musí být obchodník extrémně opatrný jsme již psali několikrát. Zde je však reálný příběh člověka, který se jako broker krátkou chvíli živil.
Příspěvek nám zaslal pan Vladimír H. a my jej nyní zveřejňujeme s jeho souhlasem. Poselství článku by mělo být jasné a jednoduché: pozor na brokery, převážně ty v ČR (v případě brokerů v USA bych již takové obavy osobně neměl). Tak tedy, zde skutečný příběh pana Vladimíra:
Přijel jsem loni na podzim po 10 letech z USA, kde jsem měl dva úspěšné
byznysy a bohaté zkušenosti v „sales“. Poněvadž jsem plánoval delší pobyt v
ČR, rozhlížel jsem se po zajímavé činnosti, a protože jsem vždy chtěl proniknout
do tajů komoditního obchodování a nic jsem o tom nevěděl, odpověděl jsem na
inzerát na pozici burzovního makléře (pozn.: jiný výraz pro brokera). Nevěřil
jsem, že bych mohl vůbec dostat nějakou odpověď, poněvadž nemám žádné vzdělání
ekonomického směru a žádnou praxi v ani zdaleka příbuzném oboru. Nicméně, odpověď
přišla, proběhlo výběrové řízení a za týden jsem bydlel v Praze a absolvoval
týdenní školení. Bylo mi hned divné, že veškeré školení budou trvat pouze 5
dnů a v pondělí následujícího týdne mám začít. První den školení už mi bylo
jasné, o co se jedná – skolení nemělo nic společného s akciemi – bylo to typické
školení „prodavačů“ – jak argumentovat přes telefon, jak dostat klienta do kanceláře,
jak ho přesvědčit, aby prodal/koupil když chci já, atd. Nicméně ze zajímavosti
jsem vydržel do příštího týdne a byl jsem pln očekávání, co přinese první pondělí.
Ráno jsem byl usazen do místnosti společně s 30 dalšími lidmi a dvěma velmi
nahlas puštěnými televizemi s NBC Market Updates News na programu (sloužícími
jako zvuková kulisa v telefonu, která má přesvědčit klienty že volají do profesionální
burzovní společnosti – pozn. nikdo z přítomných makléřů neuměl Anglicky, takže
by těm zprávám stejně nerozuměli), přede mnou telefon a hromada papírů s kontakty
a měl jsem začít volat.
Jak takový proces probíhá:
1) Zavolám na nějaké to číslo a po dosažení svého člověka na něm chci emailovou
adresu, nebo fax pod záminkou zaslání nejaktuálnější analýzy trhu (A4 s analýzou
vývoje nějaké akcie – nesrozumitelné pro kohokoliv, kromě odborníka – s kontaktem
brokerské společnosti).
Kontakty, kterým jsme měli volat byly dopředu vytypované jistou firmou,
které jsme za ně platili. Měli to být fyzické a právní subjekty, vydělávající
nad určité množství peněz ročně. Proč jim volat a nabídnout nesrozumitelnou
analýzu trhu? Je to pouze „sales pich“, jak dostat „nohu do dveří“. Samozřejmě,
že každý z volaných byl udiven, odkud a proč máme jejich telefonní čísla a jméno,
nicméně jsme školeni k tomu, abychom jim během rozhovoru nedali šanci údiv
vyjádřit, protože pak bychom museli vysvětlovat. Prostě a dobře lze určitou
formou vedení rozhovoru je přinutit k tomu, aby dobrovolně „vyklopili"
potřebné informace, pak se urychleně rozloučit a zavěsit, nechajíc volaného
v nevědomosti „o co vlastně šlo“. Je to něco podobného, co se jeden čas dělo
v USA a možná, že na to přišly brokerské společnosti v ČR už také. „Omylem“
dostanete e-mail od nějakého brokera adresovaný jeho klientovi XY, kde mu broker
popisuje, že se např. „právě vrátil ze zasedání rady firmy YZ a že budou během
tří dnů vydávat zprávu, která akcie této firmy vystřelí do oblak“. Čistý zisk
– stovky tisíc dolarů během následujícího týdne. Nicméně, i když e-mail „nebyl“
adresován vám, má vás nevědomě motivovat pod vidinou velkých peněz k tomu, abyste
tomuto brokerovi zavolal a zjistil, o co se to vlastně jedná. No a to je právě
ten první krok, kterého chtěl onen broker „nechtěným“ e-mailem dosáhnout. Pak
už na vás praktikuje předem nacvičené a prověřené taktiky „ždímání citronu“.
Samozřejmě znění e-mailu mohou být různá a taktéž to nemusí být e-mail, ale telefonní
hovor apod.
2) zavolat za dva dny, s úkolem „dotlačit“ klienta k návštěvě sídla firmy, kde
bude usazen do místnosti a „zpracováván“ příslušnými odborníky až do doby, kdy
bude přesvědčen o investici do akcií
3) takovémuto klientovi pak volám v určitých časových odstupech a sděluji mu
úžasnou novinu, že naši analytici a já jsme právě objevili dvě akcie (předem
vytypované a přinesené manažerem každé ráno nám všem) u kterých se očekává prudký
vzrůst během „pěti minut – pak už bude pozdě“.
4) samozřejmě je třeba takovéhoto klienta obchodovat co nejvíce, protože z každého
RT jdou procenta na mou výplatní pásku. Žádné RT = žádná výplata. Chci-li jíst,
musím přesvědčit.
No ta to jsem já, který má být investiční oporou a jistotou svému klientovi.
Ono pondělí jsem tam vydržel 1 hodinu a 45 minut, než jsem stačil pohovořit
s několika již déle pracujícími makléři a udělat si obrázek o tom, o co se jedná.
Pak jsem udivenému manažerovi popřál vše nejlepší v byznysu a tím jsem skončil
povolání makléře.
Nicméně, všechno zlé k němu dobré. Seznámil jsem se při té příležitost s člověkem,
který mě nepřímo dovedl k „Finančníkovi“ a tím k začátku mých studií v oblasti
tradingu. Onen člověk shodou okolností přešel k jinému pražskému brokerskému
domu, který poskytuje i on-line obchodování a díky jeho „inside info“ o kvalitě
poskytovaných služeb jsem nabyl přesvědčení, že s jakýmikoliv brokery nechci
mít nic společného. Alespoň ne v Čechách.
Nyní jsem již opět zpět za oceánem. Studuji pilně trading a mým předsevzetím
je, aby se toto stalo mým hlavním zdrojem financní. Před svým odjezdem jsem
stihl jeden z vaších seminářů a Woddieho (díky za zprostředokování takovéto
akce). Myslím si, že většina lidí si neuvědomuje, co jim přinášíte. Vím o čem
mluvím, poněvadž jsem za svých 10 let v USA byl na pár „seminářích“ ze několik
tisíc USD a nedozvěděl jsem se v podstatě nic, kromě toho, že jestli se chci
dozvědět více, tak mě to bude stát opět těch několik tisíc. Váš přístup mě velmi
překvapil (mile). Přeji vám a všem traderům mnoho úspěchů a doufám, že se budu
moci při některé z mých budoucích návštěv v ČR zúčastnit nějakého toho srazu
traderů a akcí Finančníka.
S pozdravem, Vladimir H.
I my děkujeme za skvělou zkušenost. V tomto bodě tedy snad již každý chápe,
že má být opatrný, kdykoliv mu někdo volá nebo mailuje s „jistým tipem“ na obchod.
Pamatujte, že kdyby „jisté tipy“ brokerů fungovaly, pak už by nemuseli být brokeři
brokery a účtovat vám své často nemalé brokerské komise.
Tomáš Nesnídal