Poradna: Ztráta je pro mě osobní prohra
Mnoho obchodníků cítí ztrátu z obchodu jako osobní porážku. Jsou po ztrátě zklíčení, jejich sebedůvěra je nízko a cítí se "poraženi". To vše je dáno špatným modelem myšlení, ve kterém nahlížíme na ztráty přesně tak, jak bychom neměli.
Pojďme se nyní na tento fenomén podívat trochu blíže. Pokusím se dnes popsat dva modely myšlení na téma "mít pravdu" a přidat svůj pohled na to, který je pro trading lepší.
Běžný a špatný model myšlení: Chci mít pravdu v tomto obchodě
Foto (c)iStockphoto.com/ballhead 
|
Člověk už ze své podstaty miluje, pokud má pravdu. Je to dáno naším egem, které je u někoho silnější, u někoho slabší – ale ego bylo, je a bude součástí přirozenosti každého, proto i nadále bude každému dělat dobře pocit, že měl v čemkoliv pravdu.
Náš společenský i pracovní systém je do jisté míry založen právě na boji za vlastní pravdu, proto jsme v našem přirozeném prostředí neustále nuceni dělat vše proto, abychom měli pravdu – protože do jisté míry na tom záleží i naše společenské a pracovní postavení. Pokud přesvědčím šéfa, ať mně povolí realizovat nový projekt proto, že věřím, že bude úspěšný, musím se opravdu snažit, abych ve svém odhadu měl pravdu. Protože pokud pravdu mít nebudu, bude to mít pro mě pracovní i společenské následky.
Jelikož aktuální svět je do jisté míry "drsný" právě v nutnosti obhájit si svou pravdu (stojí na tom povýšení v práci, ale i různé dynamiky ve vztazích atd.), máme potřebu návyk "mít pravdu" o to více v sobě pěstovat a o to větší jsou emocionální dopady, pokud pravdu máme nebo nemáme. V případě že se ukáže, že jsme pravdu měli, cítíme hluboké uspokojení, pokud se ukáže, že jsme jí neměli, cítíme vztek, frustraci, nebo i deprese.
Bohužel tento model myšlení, který je nám vcelku přirozený, není pro mnohé příliš funkční, pokud se vrhnou do tradingu. Každý jejich obchod se totiž stává stejným "argumentem", jako v jejich pracovním či osobním životě, přičemž mít pravdu je do vysoké míry žádoucí (protože v konečném důsledku je nutnost mít pravdu součástí naší adaptibility a nutnosti přežít). A tak se z každého obchodu stává u začátečníků osobní záležitost, u které jde o to, mít pravdu "za každou cenu". U přirozených egoistů je toto vše ještě horší a vnitřní boje jsou ještě náročnější. Výsledkem jedinců s vysokým egem je pak zvýšený sebeklam v tom, že vědí, co dělají, ale zároveň o to větší frustrace při každé ztrátě. To vše jsou mimo jiné důvody, pro které vám každý úspěšný trader řekne, že právě psychologie obchodování je to nejdůležitější – bez důrazné sebekontroly a lepšího zvládnutí svého ega je to v tradingu velmi, velmi těžké.
Obchodovat tedy proto, abych měl pravdu v daném obchodě, je zásadně špatné. Pro trading je třeba model myšlení změnit a potřebu mít pravdu přesměrovat trochu jiným směrem. Pokud chceme obchodovat konzistentně a profitabilně, z psychologického pohledu musíme v prvé řadě přestat trvat na tom, abychom chtěli mít pravdu v každém obchodě – jakkoliv je to uspokojivé. Musíme přestat myslet na to, že obchodujeme, abychom si dokázali, že umíme hádat směr trhu, protože to je přesně ten model myšlení, který nám může hodně zavařit.
Správný model myšlení: Chci mít pravdu se svým systémem
Správný model myšlení je z mého pohledu postaven na předpokladu reálného fungování úspěšného tradingu, kdy opakovaně obchodujeme určitou situaci v trhu proto, že v sérii několika obchodů taková obsahuje statistickou výhodu. Jinými slovy obchodujeme strategii proto, že víme (z backtestu a paper tradingu), že sice budeme mít ztrátové obchody, ale při konzistentním obchodování dané situace budeme v drtivé většině případů vykazovat konečný zisk po určité sérii obchodů (např. 10, 15, 20 atd.).
Náš nový cíl tedy musí být nedokazovat sobě (našemu egu) pravdu tím, že dokážeme hádat, kam se právě vydá aktuální obchod (nikdo to nedokáže s jistotou hádat), ale raději dokazovat sobě (svému egu) pravdu tím, že máme opravdu kvalitní obchodní přístup, který v rámci delší série obchodů funguje – a který také takto dokážeme obchodovat. Musíme si dokázat, že máme dobrý systém – jehož součástí ale budou vždy i ztrátové obchody –, a musíme si dokázat, že takový zvládneme bez chyb obchodovat.
Pěstováním tohoto nového pohledu začínáme opouštět přehnanou soustředěnost na jediný obchod (ten, ve kterém se právě nacházíme) a začínáme se soustředit na celkový obraz (série obchodů dle obchodního plánu, bez ohledu na to, kolik obchodů v dané sérii vydělá nebo prodělá, plus soustředění na kvalitní exekuce plánu). Profity jsou v tradingu vždy tvořeny jako celek obchodů, nikoliv v rámci jediného obchodu.
Pokud tedy přesměrujeme své potřeby mít pravdu tímto směrem, začneme chápat, že jediný obchod nic neznamená. Tím pádem přestaneme do každého jediného obchodu vkládat emoce a začne nám být jedno, jak daný obchod dopadne. Výsledek nám bude do určité míry lhostejný, zisky sice potěší, ale nezblázníme se z nich, ztráty sice nepotěší, ale mávneme nad nimi rukou. Protože to jediné, na čem záleží, je pokračovat v realizaci obchodního plánu a dokázat si, že máme s naším aktuálním obchodním plánem pravdu na větším vzorku realizovaných obchodů a také si dokázat naší pravdu, že zvládneme systém obchodovat bez zbytečných chyb.
Tím pádem také pomalu přeorientujeme svůj mozek a svůj pohled z jediného obchodu na delší časové období, například jeden měsíc. Nebudeme přemýšlet o tom, kam se teď trh vydá, nebudeme přemýšlet o tom, zda náhodou nebude příští obchod další stop-loss. Nebudeme řešit tento ani příští obchod, budeme jen dělat vše proto, abychom bez chyb pokračovali v exekuci našeho obchodního plánu – protože to je vše, na čem záleží. Musíme si dokázat, že máme pravdu v tom, že v sérii obchodů náš obchodní plán funguje. A proto onu sérii musíme nejprve naplnit – a dokázat si, že jí naplnit zvládneme.
Předpokladem samozřejmě je, že máme skutečně funkční plán – takový, který jsme si již dříve ověřili na backtestu a paper tradingu. Bez toho se vracíme k modelu myšlení číslo 1 a vydáváme se s mnohem větší pravděpodobností na cestu ztrátového obchodníka.
Závěrem
Dnešní článek byl tedy spíše kratším zamyšlením nad tím, jakým směrem bychom měli směřovat naše myšlenky před tradingem a během tradingu a pokusit se tak formovat naše nové myšlení. Takové, které bude efektivnější pro trading. Čím dříve začneme hledět na trading jako na celek, tím jednodušší bude zbavit se pocitu, že jsou naše ztráty čistě osobní záležitostí. Protože pokud pochopíme, že jediný obchod nic neznamená, není pak na takovém ani příliš nic osobního.
Tomáš Nesnídal