Když nevíte kudy kam (1): redukujte
Občas se traderům zdá, že stojí na mrtvém bodě. Cítí, že potřebují nějaký nový impuls, jak zkusit posunout svůj obchodní systém do efektivnějji obchodovatelné podoby, jenom neví, jak na to. Pokusím se tedy v několika následujících článcích předat pár tipů, které jsem v průběhu času sám našel jako užitečné. Jedná se o tipy, které mají povzbudit a aktivovat váš osobní kreativní potenciál a pomoci vám tak nalézt nové nápady a podněty do vašeho obchodování.
Před mnoha lety jsem pracoval pro prestižní reklamní agenturu a měl to štětí, že jsem se mohl jako zaměstnanec zúčastnit velmi drahého a velmi kvalitního kreativního workshopu, který měl za úkol naučit nás, jak nechat své kreativní já vymýšlet nové cesty a nápady. Jeden z techto směrů, který mě zaujal zcela nejvíce, bylo redukování.
Na zmíněném workshopu byl proces redukování rozvedený skutečně do všech možných aspektů. Jak takové redukování funguje? Tak například, pokud máte vytvořit reklamu řekněme na mléko, udělejte pravý opak toho, co byste normálně udělali. Zatím co normálně byste začali klienta bombardovat tisíce dotazy na kvalitu a proces výroby mléka, zajímali byste se o barvy obalu, o výzkumy dělané mezi zákazníky, apod., v procesu „redukce“ jste měli začít uvažovat daleko jednodušeji: zredukujte svůj běžný život na 2 týdny o prvek zvaný „mléko“. Cokoliv, co jenom trochu připomíná mléko, nebo se z mléka vyrábí, zkrátka a dobře na 2 týdny vypusťte ze svého života. Tato metoda byla nesmírně efektivní – tvořit nápady pro reklamu na mléko pak dostalo zcela nový rozměr a kreativní část mozku se skutečně začala projevovat velmi silně. Tato metoda byla jedna z mých nejoblíbenějších a přenesl jsem si ji postupně i do dalších aspektů tvůrčího myšlení. Jedním z nich je samozřejmě trading, ve kterém vám rovněž proces redukce může pomoci nastartovat nové nápady a myšlenky.
Častá chyba začínajících obchodníků v momentě, kdy nevědí kudy kam, bývá rozšiřování systému a přidávání dalších nástrojů. Samozřejmě, nemohu říci, že by byl takovýto postup zcela špatný – pokud se snažíte vše držet na rozumné úrovni, občas přidání některého dalšího prvku může pomoci například k vyšší filtraci obchodů, snížení celkové frekvence obchodování, apod.
Daleko zajímavější situace ale může nastat v momentě, kdy se rozhodnete udělat pokusy i opačným směrem – tj. zkusit obchodní systém o pár prvků zredukovat. Opět, nehovořím zde o absolutním zbavení se všech prvků daného systému, ale rozumnou mírou se pokusit redukovat systém o 1-2 prvky, které mohou celou záležitost trochu zjednodušit.
Tento proces vám nemusí nutně vyřešit celkový problém, ale velmi rychle vás naučí dívat se na celý potenciální problém zcela novou optikou. Opravdu zajímavá a silná účinnost nastává v momentě, kdy se například rozhodnete redukovat o nejdůležitější a nejzásadnější prvek celého systému.
Řekněme například, že základem vašeho obchodního systému by byly RSI divergence. Se systémem byste byli poměrně spokojeni, avšak zoufale cítíte, že potřebujete další filtr, který by celkově zvýšil úspěšnost.
V „klasickém“ procesu začnete přidávat další indikátory – RSI za chvilku rozšíříte o MACD, CCI, Stochastics, nebo cokoliv jiného, nebo začnete pracovat s různými klouzavými průměry, trendovými čádami, apod. Za moment se vám začíná obsah monitoru nepříjemně zaplňovat a z obchodního systému se stává nepřehledný chumáč absurdního množství informací, dle kterých rozhodně není možné obchodovat.
Na druhou stranu, zkuste si představit proces redukce a udělat následující: zakreslete si vstupy tak, jak by byly dle RSI divergencí, a pak udělejte zásadní věc – zcela vypněte indikátor RSI. Nechce na sebe působit samotný graf a sledujte, jak vypadaly zakreslené vstupy, jako byste vůbec nevěděli, že tyto vstupy byly generovány s pomocí indikátoru RSI.
Po nějaké chvíli můžete začít vstupy pozorovat v kotextu s jinými indikátory – ale vždy pouze s jedním, nebo s dalšími nástroji a prvky technické analýzy. Velmi brzy začnete vidět věci, které byste dřív neviděli – co ale více, začnete je vidět v „čistém“ kontextu: nebudete je vidět jako nekonečné množství informací, ve kterém není ani možné se vyznat, ale jako jednoduchou informaci redukovanou na naprosté minimum: v ten moment začnete mít nápady, jaké vás dříve ani nenapadly – jako například přestat se snažit zvyšovat úspěšnost přidáním filtru, ale jen úpravou money-managementu, jako je například snížení profit-targetů, výstupů na smysluplnějším místě, apod. Samozřejmě, těžko zde radit, co vše by mohla být potencionální řešení – právě proto proces redukce děláme, abychom se náhle dokázali na systém podívat novou optikou a viděli možnosti, které začínají přicházet jako nečekané, možná ze začátku trochu jako absurdní, nakonec ale často vedou k něčemu novému a podnětnému.
Proces redukce má pak ještě jeden pozitivní prvek – nutí nás „okleštit“ náš obchodní systém pouze na ty prvky, které jsou opravdu nutné, a tím snížit možnosti váhání v momentech vstupů do obchodu.
Je nutné si uvědomit, že více prvků vždy znamená více kombinací – a více kombinací znamená více váhání. Procesem redukce tedy můžete také „otestovat“, zdali náhodou nepoužíváte zbytečně více prvků, než je nezbytně nutné. Například si řeknete, zdali opravdu potřebujete sledovat více time-frame (pokud jich více sledujete)? Možná, že používáte vyšší time-frame pro posuzování celkového trendu. Co se však stane, pokud byste vyšší timeframe redukovali? Na první pohled se může zdát, že náhle ztratíte přehled o trendu – zároveň ale ztratíte i jeden z prvků váhání: nyní už nemáte 2 způsoby, dle kterých posuzovat trend (základní + vyšší timeframe), ale pouze jeden jediný (timeframe základní). Vaše mysl tedy nyní pracuje s omezenějším zdrojem informací, nemá šanci vymýšlet příliš mnoho kombinací a tudíž vymýšlet další a další scénáře, pro které nevstoupit, nebo naopak vstoupit. A jelikož jsme ztratili podstatný zdroj informací a vidíme celou věc „čistěji“ a „jednodušeji“, může nás náhle napadnou zcela nový směr, kterým „posunout“ naše obchodování a zároveň i „procítit“ postup od komplexnosti k jednoduchosti, který velmi oceníte převážně v live obchodování.
Lidský mozek funguje naprosto úžasně kreativně v momentě, kdy „ztratí“ půdu pod nohama v některé ze svých „jistot“: finanční krize například bývá skvělým začátkem nových a neotřelých nápadů. Lidé ztrácejí půdu pod nohama - a nové nápady jsou náhle zde. Proces redukce má podobný efekt: vezměte si, jak Apple vymyslel fenomenální iPhone jenom tím, že redukoval „běžný“ telefon o klávesnici. Zkrátka a dobře, vezmete to, co vypadá jako „nejdůležitější součást čehokoliv“, a na chvilku to vypustíte. Pak už necháte mozek, ať vám dá nové nápady, myšlenky a podněty.
Samozřejmě, neslibuji vám, že proces redukce udělá zázraky a vyřeší neřešitelné problémy. Nic takového. Donutí vás ale podívat se na problém novým pohledem, z jiného úhlu, a přinést vám tak nejenom potenciálně nové vylepšení, ale ještě váš systém případně redukovat, tím snížit počet informací a tudíž i prostor pro váhání. Tím se vám může obchodovat podstatně jednodušeji. A co více – odradí vás od dalšího a dalšího přidávání indikátorů a prvků technické analýzy, což může být pouze kontraproduktivní.
Tomáš Nesnídal