K čemu je v platformě Time and Sales?
Když jsem v jednom z posledních článků psal o Footprint barech, zmínil jsem podobnost s oknem Time and Sales, kterému jsme se na Finančníkovi zatím také v článcích nevěnovali. A to přesto, že jde o nástroj, který může v intradenním obchodování výrazně pomoci. Ovšem pouze, pokud se jej podaří obchodníkovi dobře ovládnout, především dlouhodobou praxí a obchodník má již funkční přístup, na kterém může praxi se sledováním Time and Sales rozvíjet.
Time and Sales není podle mého názoru nástroj nezbytný pro začínající tradery a řekl bych, že není pro začínající obchodníky ani vhodný. Svoji podstatou poskytuje ohromné množství, neustále se měnících informací, které snadno vedou k zahlcení mysli obchodníka a k impulzivnímu chování. Pokud s tradingem začínáte, nedokážete zatím v trzích profitovat, ale chcete zapojit analýzu orderflow do svého obchodního plánu, pak bych za sebe doporučovat věnovat pozornost spíše Footprint grafům – poskytují do určité míry podobnou informaci, ale uspořádanou do statičtější, a proto trochu srozumitelnější, formy. Ale jde pochopitelně o můj subjektivní názor. Time and Sales je nezpochybnitelně zajímavý a důležitý nástroj, do jehož zkoumání se mohou pustit i začínající obchodníci, jenom by měli mít na zřeteli, že obchodní přístup je dobré budovat od „makro úrovní“ a Time and Sales spadá jednoznačně zcela na opačný konec – do oblasti „mikro analýzy“.
Time and Sales je v dnešních elektronických platformách okno, obsahující informace o všech uskutečněných obchodech. Je to novodobá podoba tradiční „pásky“ (anglicky Ticker Tape), která se v minulém století, do masivního nástupu počítačů, používala pro vzdálený telegrafický přenos informací o obchodované akcii. Time and Sales zobrazuje tedy obchodníkům kompletní order flow – tok zobchodovaných objednávek pro daný trh. Ke každé objednávce je k dispozici informace o času zobchodování, ceně, za kterou byla objednávka zobchodována a velikosti objednávky. Současně je v nějaké formě vyjádřen způsob zobchodování objednávky – především zdali šlo o obchod uskutečněný za bid nebo za ask.
Ukázka okna Time and Sales v programu TradeStation:
Na screenshotu je vidět Time and Sales pro trh Euro Bunds. Každý řádek představuje informaci o uskutečněném obchodu. Nejnovější (poslední) objednávka je zobrazena nahoře. Vidíme, že v době získání screenshotu byl poslední obchod uskutečněn v 9:16:05 za cenu 133.31. Šlo o zobchodování 1 kontraktu, který byl zobchodován za cenu ask. Před tím proběhl obchod s devíti kontrakty za cenu ask atd.
Okna Time and Sales ve všech programech obsahují stejná čísla (tedy pochopitelně v závislosti na kvalitě datafeedu), ovšem mohou se lišit grafickou formou. Takto například vypadá Time and Sales v programu NinjaTrader:
Program NinjaTrader v Time and Sales nevypisuje specifikaci obchodu (bid/ask atd.), ale tuto informaci pouze interpretuje barevně. Barvy si samozřejmě může každý obchodník nastavit podle svého gusta. Konkrétně v programu NinjaTrader klikněte pravým tlačítkem myši do oblasti Time and Sales a z kontextového menu vyberte volbu Properties:
Interpretace Time and Sales
Jelikož Time and Sales představuje rychle se měnící tok čísel, existuje jistě ohromné množství náhledů, jak s tímto zdrojem informací pracovat. Co se mých zkušeností týče, zde je několik tipů:
Orderflow analýza (a tedy i sledování Time and Sales) by měla představovat finální mikro stupeň technické analýzy. To znamená, že Time and Sales sleduji jen v oblastech, kde očekávám vstup do pozice (např. odražení od S/R oblasti) a pouze tam. Nemá smysl sledovat Time and Sales trvale, nedokáži si představit obchodovat pouze na základě tohoto jednoho nástroje a pokud budete pozornost upínat k podobným mikronástrojům, budou vám unikat mnohem důležitější informace.
V případě oblasti, kde očekáváme určitou reakci ceny (např. zmíněné odražení od S/R zóny) může TS leccos napovědět. Čísla vnímám stejně, jako bych byl např. uprostřed pitu. Pokud chci koupit, představuje pro mne podpůrný signál to, že vidím, že time and sales je celý „zelený“ – realizují se hodně a rychle objednávky za ask a lze tak očekávat určité momentum směrem vzhůru. S prodejem naopak – Time and Sales je celý „červený“, což indikuje, že většina účastníků trhu v daný moment prodává za bid a lze očekávat otočení trhu směrem dolu. Další podstatná část puzzle je, zda-li „protistrana“ bojuje nebo nikoliv a samozřejmě co dělá cena. Ale upřímně, zejména na důležitých místech bývá cenová aktivita velmi rychlá, nejvíc tak vnímám Time and Sales graficky a skrz rychlost párování objednávek.
Asi nejdůležitější funkcí Time and Sales je možnost filtrovat obchody od určité velikosti. Na výše uvedeném screenshotu z nastavení NinjaTrader jde o položku Size filter. Pokud zde zadáme číslo například 50, budou se v Time and Sales zobrazovat jen obchody, které mají 50 kontraktů a více. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že velcí hráči dnes dokáží jednoduše zakrýt své aktivity tak, že budou své příkazy různě automaticky „drobit“ na malé objednávky, takže nelze brát velikost obchodů zcela dogmaticky, ale přesto jsou objednávky s větším počtem kontraktů často směrodatnější než ty s jedním kontraktem nebo dvěma. Využívám v kombinaci s výše naznačeným přístupem – čekám-li vstup long na určité cenové hladině a vidím-li, že se začínají realizovat větší objednávky za ask a žádné za bid, představuje pro mne taková situace další potvrzení o smysluplnosti vstupu.
Platformy v Time and Sales zobrazují u jednotlivých objednávek i další stavy (above ask atd.). Osobně však používám dvě barvy – jednu pro všechny stavy spojené s ask a druhou pro všechny stavy spojené s bid.
Závěrem
Chtěl bych ještě jednou zdůraznit, že Time and Sales je hodně subjektivní nástroj a nemyslím si, že je dobrý s tímto nástroj pracovat dokud si trader neosvojí dobře základy analýzy kontextu trhu, práce s risk managementem a obecně nemá robustní funkční obchodní systém. Pokud však již víte, kde principiálně do trhu vstupovat, může vám Time and Sales dobře pomoci s jemnějším časováním vstupů. Netřeba patrně zdůrazňovat, že trhy se hodně liší likviditou, a tak i v Time and Sales uvidíte úplně jiná čísla, budete-li se dívat na trh ES a nebo např. YM.
Petr Podhajský
Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i při správě většího externího kapitálu.