Jak obchodovat s trendem II.
Minulý týden jsme si pověděli něco více o obchodování s trendem, plus si řekli o prvním ze tří přístupů obchodování s trendem. Dnes na toto téma opět navážeme.
Jak už z minulého dílu víme, obchodování s trendem můžeme ve velmi obecné rovině dělit na dlouhodobé obchodování s trendem, krátkodobé obchodování s trendem, nebo swingové obchodování s trendem. Zatímco pro dlouhodobé obchodování s trendem začínají obchodníci své analýzy převážně na týdenních (weekly) grafech, pro krátkodobé obchodování s trendem se využívá primárně denní (daily) graf.
Krátkodobé obchodování s trendem
Krátkodobý obchodník s trendem se vyznačuji tím, že většinou setrvává v trendu několik týdnů, pouze zřídka kdy i několik měsíců. Obvyklá doba krátkodobého obchodování s trendem bývá 2-4 týdny, během kterých je takový obchodník exponovaný v trzích.
Stejně jako pro dlouhodobé obchodníky s trendem, i pro ty krátkodobé platí primárně pravidlo vyhledávání takových trhů, které se právě nacházejí v signifikantním trendu. Z pohledu technické analýzy i zde obchodník používá jako zcela základní nástroj klouzavý průměr. Každý obchodník používá trochu jinou hodnotu, neexistuje žádné "zaručené" a univerzální pravidlo, jakou periodu a jaký klouzavý průměr používat. Obecně však opět nic nezkazíme, pokud budeme používat jednoduchý klouzavý průměr s periodou 50 (MA 50) nebo exponenciální klouzavý průměr s periodou 34 (EMA 34). První krok technické analýzy je tedy zřejmý : je třeba hledat trhy, které mají s pohledu klouzavého průměru již jasně identifikovatelný trend.
Taková identifikace je pak již více uměním, než exaktní vědou. Opět neexistuje žádné zaručené pravidlo, že právě tento klouzavý průměr co aktuálně míří vzhůru již znamená zárodek nového krátkodobého trendu. Ba co více, nikdy nevíme, jestli se ze situace, která se zdá jako možný začátek trendu skutečně nějaký trend vyklube a pokud ano, tak jak bude dlouhý. Zde jde tedy o správný money management, jak se nám podaří v krátkodobém obchodování s trendem dlouhodobě profitovat v případě, že se ze "zajímavých situací" nakonec vyklube skutečný trend třeba jen ve 40% případů. Mnoho obchodníků navíc používá ještě další "podpůrné" informace, než pouze klouzavý průměr - a to převážně informace fundamentálního charakteru. Buď obchodníci sledují fundamentální situaci dané komodity - avšak zde pozor, fundamentální informace které se k nám dostanou jsou již většinou dávno zakomponovány v ceně trhu, nebo daleko spolehlivější informace fundamentálního charakteru bývá například použití COT (Commitement of Traders). Někteří obchodníci používají i volume a open interest - pokud spolu s trendem roste i volume a open interest, opět se zvyšuje pravděpodobnost, že by trend mohl nějakou dobu pokračovat. Jiní obchodníci pak ještě zárodky trendů doplňují nejrůznější "podpůrnou" analýzou, například teorií Elliottových vln, nebo vzájemným překřížením více klouzavých průměrů. (Z osobní zkušenosti však vím, že nejlepší je skutečně příliš celou záležitost nekomplikovat a zůstat pouze u klouzavého průměru s tím, že se naučíme získat pro takový nástroj trochu citu.) Pojďme však k dalšímu kroku.
Dalším krokem, logicky následujícím po identifikaci trendu, je načasování vstupu do trhu. Není možné vstoupit impulsivně hned v okamžik, kdy vidíme před sebou trend. Je nutné počkat na co nejpříhodnější situaci, kdy můžeme vstoupit do trhu s co nejmenším rizikem. Způsob jak ideálně načasovat vstup do trhu je samozřejmě využití dalšího nástroje technické analýzy. Nejčastěji se využívají indikátory, např. Williams %R, momentum, RSI. Můžeme využít samozřejmě i celé řady jiných nástrojů TA - primárně však v tento moment platí, že ať už použijeme jakýkoliv nástroj technické analýzy, bereme signály pouze a jen do směru trendu.
Pojďme si tedy nyní ukázat několik praktických ukázek krátkodobého obchodování s trendem.
Na prvním obrázku vidíme graf cukru (SBV05). Dle klouzavého průměru (MA50) je naprosto zřetelné, že se trh nachází v rostoucím (bull) trendu. Nyní tedy víme, že budeme chtít vyhledávat obchody na stranu long.
K přesnějšímu načasování takových obchodů využijeme indikátor Williams %R. Počkáme si tedy na moment, kdy se křivka indikátoru bude nacházet pod hranicí 20 a následně překročí hranici 20 směrem vzhůru, což budeme zvažovat za signál k nákupu. Taková situace skutečně o pár dnů později nastala, jak je možné vidět na dalším obrázku.
Jiný příklad si můžeme demonstrovat na ukázce s kukuřicí (CH06). Od poloviny prosince (DEC) do poloviny ledna (JAN) nám klouzavý průměr EMA 34 ukazuje tendenci trhu růst vzhůru. Začneme tedy přemýšlet o obchodech na stranu long. V tomto případě použijeme indikátor momentum (MOM) v kombinaci s protnutím trendové linky. Jak je na grafu patrné, koncem ledna došlo k velmi příznivé kombinaci: došlo k prolomení trendové čáry, zároveň jsme dostali long signál do směru trendu na indikátoru momentum a zároveň trhu uzavřel nad klouzavým průměrem, což je další podpůrný signál pro nákup dané komodity.
Toto je samozřejmě jenom zlomek toho, jakým způsobem je možné krátkodobě s trendem obchodovat. Obecně je však jedna věc zcela jistá - obchodovat s trendem se dlouhodobě rozhodně vyplatí. Doporučuji tedy všem nováčkům začít zkoumat klouzavé průměry, začít si budovat cit pro identifikaci směru trendu a pokusit se najít pro sebe nejvhodnější nástroje technické analýzy pro jemnější načasování vstupu do trhu. Samozřejmě je nezbytné pracovat i na adekvátním money-managementu a systému výstupů z trhů.
A ještě jedna věc. Závěrem je třeba zmínit situaci, kdy je trend skutečně "rozjetý" a každým dnem tvoří nová high nebo nová low. V takovéto situaci se většina nezkušených obchodníků bojí do trendu naskakovat, neboť mají pocit, že trend musí být již každým dnem u konce. Toto však není tak zcela pravda. Ba naopak, velmi často trh začne dělat největší profity v momentech, kdy tvoří svá historická low nebo high. Rozhodně se v takových případech nebojte do obchodů (opět s použitím nějakého nástroje pro správné načasování) vstupovat. Nenasednout na vlnu trendu jenom proto, že máme pocit že už je trend příliš daleko nebo vysoko je zbytečný předsudek, kterým se zbytečně připravíte o zisky.
Příště se budeme věnovat swingovému obchodování s trendem.
Tomáš Nesnídal