4 tipy pro úspěšné intradenní obchodování
V dnešním článku přináším čtyři tipy, které vnímám jako základní pro úspěch v intradenním obchodování. Částečně doplněné ukázkou principů aplikovaných na konkrétní obchodní den.
Je třeba rozlišovat mechanický a diskréční pohled na trhy.
Mnoho lidí si pod diskréčním obchodováním představuje svým způsobem subjektivní vyhodnocování chování trhů a tedy řekněme obchodování na základě pocitů. Takový pohled je ale velmi zjednodušený a nesprávný – trading by měl být vždy postavený na jasných pravidlech. Diskréční obchodování vnímám jako trading s posouzením širších okolností – kontextu. Co si pod kontextem představit – například zdali trhy trendují, nebo zdali se pohybují ve vyvážené oblasti. Je zřejmé, že pro každý takový kontext budu pracovat s trochu jiným obchodním přístupem. Kontextem posledních dnů (článek připravuji v úterý 19. 8. 2014) je například velmi pomalý, ale pravidelný růst trhů k novým high. V takovém kontextu jsem pochopitelně velmi obezřetný se shorty z denních maxim, a naopak vyhledávám příležitosti pro dlouhé pozice.
Mnoho začínajících obchodníků se snaží v trzích vyhledávat jednoduché a zcela mechanické vstupy bez ohledu na kontext. Což je limitující a většinou nefunkční, obzvláště na nižších timeframech. Trhy jsou tvořeny chováním ostatních obchodníků a právě mix nakupujících a prodávajících vytváří v trzích určitou „logiku“, kterou člověk nesmí podceňovat. Pokud sledujeme trhy v reálném čase, je dobré vnímat i takové věci, jako je tempo a přesvědčení pohybů. To jsou velmi silné ukazatele, které často napoví, co se v trhu aktuálně odehrává.
Pokud obchodujete cokoliv na bázi univerzálního a jednoduchého cenového patternu, je dobré si jej naprogramovat a sledovat, jakou měl takto mechanický pattern skutečnou výkonnost na historických datech. Pak jej případně mechanicky obchodovat pomocí počítače.
Jedním ze základů úspěchů v ID obchodování je oblast vstupu.
Každý intradenní obchodník by měl největší pozornost věnovat tomu, KDE plánuje vstupovat. To je klíčové z mnoha důvodů. Především proto, že aktivita ostatních nakupujících a prodávajících (kteří jsou klíčoví pro náš profit) se dá odhadovat právě s ohledem na to, kde se daná aktivita odehrává – už jen ze základního pohledu aukce mezi těmito dvěma stranami. Trh vždy poroste do té doby, než narazí na prodávající, a opačně. Prodávající a nakupující přitom do trhu nevstoupí „jen tak“, ale například s ohledem na nějaké zásadní high/low v trhu a podobně. Navíc příprava oblastí pro náš vstup výrazně snižuje impulzivnost chování.
Pokud budete mít předem naplánovanou oblast vstupu, můžete dopředu promyslet i hrubé taktiky výstupu. V připravené oblasti osobně pak čekám na vstupní situaci (nebo pattern, chcete-li).
Zde je například „dnešní“ ukázka FIMS vstupů, které jsem v rámci podpory k FIMS obchodoval v trhu NQ:
Trh dlouhodobě trenduje vzhůru (tj. základní kontext), otevřel výrazně nad včerejším range (další informace o kontextu) a pomalinku rostl. Cca 15 minut před vstupem jsem si vyznačil oblast 4025.5 s tím, že v dané oblasti mám zájem obchodovat do longu. Vstupoval jsem pak na patternu „FVR“ – pokud by se vstup odehrál výše, tak bych jej nebral, protože existovala větší šance, že trh doklesá k 4025.5.
Stejná situace byla u druhého vstupu. Trh opět otestoval stejnou oblast, sledoval jsem naše FIMS patterny a vstupoval na základě orderflow opět v okamžiku, kdy jsem viděl aktivitu nakupujících v oblasti 4025.5. Nezní to složitě a také to složité být nemá.
Klíčový úspěch je v konzistenci trade managementu.
Možná si nyní říkáte – pokud by byl trading o tom sledovat nakupující a prodávající u důležitých oblastí, pak by to přeci bylo příliš jednoduché. Ano, lidé mají potřebu si věci komplikovat složitými vzory, ale co víc v trhu sledovat než aktivitu nakupujících a prodávajících v důležitých oblastech? Trading není o ničem jiném než o přetlačování nakupujících s prodávajícími. A ostatně pokud se podíváte do FIMS vláken na Finančníkovi, najdete v úterý řadu screenshotů ostatních traderů, kteří mají vstupy hodně podobné. Přesto někteří obchodníci vydělávají více než jiní a někteří samozřejmě ještě nevydělávají. Ten rozdíl je pak zejména v konzistenci a systematičnosti. Jak u vstupů (skutečně si počkat, až trh doklesá/dostoupá k zajímavé oblasti) a pochopitelně v trade managementu – řízení obchodů. Tj. kde z obchodu vystoupit.
Osobně jsem přesvědčený, že v ID obchodování se snadněji konzistentně obchoduje pro menší targety, protože zjednodušeně řečeno „pravděpodobnost pohybu po odrazu od S/R 10 ticků je vyšší než pravděpodobnost odrazu 30 ticků“. A konzistentnost je to, o co bychom v diskréčním obchodování měli usilovat nejvíce. Profity se v tradingu skutečně skládají „dolar za dolarem“. Pokud doufáte v proces rychlého zbohatnutí pár „velkými zisky“, tak je to cesta, na které se staví konzistentní trading velmi těžko.
Nebojte se malých ztrát a mějte pod kontrolou celkový risk management.
Pokud vstoupíte do obchodu, který se nevyvíjí podle vašich představ a kritérií, uzavřete jej s malou ztrátou a počkejte si na novou příležitost v jiné oblasti (pozor na impulzivní přeobchodování ve stejné oblasti, kde například trh začal cenu akceptovat). Jsou pak dny, kdy se nedaří a je dobré přestat obchodovat – viz Risk management v intradenním obchodování pod lupou. Nicméně měsíc má 20 obchodních dnů, a pokud budete obchodovat rozumný přístup a nevychýlíte se do výrazné ztráty během některého z jediného dne, je velká šance, že na konci měsíce budete mít na účtu takovou částku, která z ročního pohledu již představuje solidní zhodnocení.
Petr Podhajský
Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i při správě většího externího kapitálu.