21. Obchodní deník
Pomalu se blížíme ke konci on-line komoditního manuálu. Vysvětlili jsme si zde jak komoditní obchodování business funguje a jak v něm vydělávat peníze. Řekli jsme si o existenci důležitých faktorů jako je psychologie obchodování a money-management, které mohou výrazně napomoci k našemu úspěchu. Nyní bychom tedy ještě trochu obšírněji napsali o posledním vele-důležitém nástroji úspěšného komoditního obchodování a tím je obchodní deník.
Obchodní deník je skvělý a mnohými (stabilně ztrácejícími) obchodníky nedoceněný pomocník při cestě za dlouhodobou finanční stabilitou v akciových a komoditních trzích. Deník nám slouží jako výborný společník jak při plánování, tak zpětné kontrole naších obchodů.
Pokud si vedeme pečlivý, precizní deník, jsme tak nepřímo nuceni pečlivě a precizně plánovat naše obchody a tak se na každý obchod co nejlépe připravit. Díky perfektnímu plánování můžeme též skvěle minimalizovat naše psychologické slabiny; tím, že je již celý obchod předem precizně naplánovaný, víme během samotného obchodu co v jaké fázi udělat. Nedáváme tedy šanci našim emocím a raději jednáme na základě našeho precizního plánu, který byl připraven s zcela čistou hlavou, pouze na základě racionálních úvah!
Obchodní deník je ale též nenahraditelný pomocník při zpětné analýze již provedených obchodů. Díky pečlivému záznamu o každém uskutečněném obchodě si můžeme dělat pravidelné revize a hledat místa, které lze v našem obchodování podstatně vylepšit. Například můžeme každý týden pečlivě projet naše detailní záznamy o uskutečněných obchodech a shrnout následující:
Bylo plnění obchodu vždy takové, jaké jsem si naplánoval? Pokud ne, je tomu tak dlouhodobě? Nebylo by tudíž rozumné promluvit si s brokerem?
Je můj způsob posouvání stop-lossu maximálně efektivní? Nebylo by možné najít efektivnější způsob?
Mám vždy posazený stop-loss na správném místě? Neexistují lepší způsoby, kam umisťovat stop-loss?
Kolik jsem měl celkem ztrátových a kolik ziskových obchodů za poslední týden? Co bylo důvodem mých ztrátových obchodů? Je výše ztrát v rámci několika týdenního průměru? Pokud začínám ztrácet více, než je dlouhodobý průměr, co je příčinou?
Jaké strategie mi tento týden vynesly největší profity? Jsou to stejné strategie, jako v předešlých týdnech?
Jaké strategie se ukázaly tento týden jako nejméně efektivní? Neměl bych tyto strategie vypustit ze svého arzenálu?
Jak vidíte, existuje nekonečné množství dotazů, jejichž zodpovězení může výrazně zefektivnit vaše obchodování a k jejichž zodpovězení vám poctivě, detailně vedený obchodní deník může výrazně pomoci.
Jaké položky by měl obchodní deník obsahovat?
Záleží na každém z nás. Někteří preferují vedení zcela jednoduchého obchodního deníku, do kterého si takoví obchodníci zapisují skutečně jen elementární informace. Jiní zase upřednostňují deník co nejkomplexnější a čím více detailních záznamů o každé etapě obchodu obsahuje, tím lépe. Samozřejmě, sami si můžete zodpovědět na dotaz: který obchodník může efektivněji zdokonalovat své obchodování? Ten, který si vede pouze "zběžný" obchodní deník, nebo ten, který si vede poctivé, detailní záznamy?
Jednoduchá forma deníku
I když jsme sami zastánci raději podrobného, precizního obchodního deníku, nabízíme vám zde alespoň přehled o tom, jaké informace by měl obsahovat zcela základní, nejelementárnější možný obchodní deník:
Den naplánování obchodu
Rozhodně si dělejte poznámky o tom, kdy jste daný obchod naplánovali. Můžete si tak udělat daleko lepší představu o tom, kolik z vašich plánovaných obchodů bylo realizovaných a kolik nikoliv a jak dlouhý čas může uplynout od doby naplánování do doby, než trh bude "připravený", tj. splňující všechny podmínky tak, aby jste mohli být exekuováni. Na takovýchto záznamech je skvělé například i to, že si velmi brzy uděláte představu jak dlouho může trvat než se trh správně zformuje a trénovat tak svojí trpělivost - nezbytný aspekt úspěšného obchodování.
Vstup
Vstupní cena, za kterou chcete do obchodu vstoupit. Bez naplánování této informace nemůžete nikdy žádný obchod uskutečnit. Vstupovat do obchodu bez plánu, zcela impulsivně a bezhlavě je nejlepší způsob finanční záhuby. Proto, VŽDY svůj vstup do obchodu nejprve plánujte, až teprve posléze realizujte.
Short/long
Rozhodně je dobré si poznamenat, zda-li plánujete obchodovat trh do dlouhé pozice, či krátké. Může se sice zdát, že takto základní a samozřejmou věc netřeba plánovat a zapisovat - nedejte se však mýlit. Mnoho obchodníků znervózní pokaždé když vidí, jak se trh blíží k jejich vstupní metě a ve zmatku si pak velmi snadno popletou BUY a SELL příkazy.
Stop-loss
Další nezbytná část každého obchodního plánu. Plánujte posazení svých stop-lossů se stejnou důkladností, jako své vstupy. Bez dobře, racionálně naplánovaného stop-lossu a jeho následného posazení do trhu můžete jednoho dne čelit nekonečným ztrátám.
Datum vstupu
V momentě kdy jste byli exekuováni, udělejte si důkladnou poznámku o tom, kdy se tak stalo. Budete tak mít neustálý přehled o všech svých otevřených pozicích a nikdy se vám tudíž nestane, že by jste na nějakou svou pozici "zapomněli".
Datum výstupu
Stejně tak si zapisujte své výstupy, aby jste věděli, které pozice již máte uzavřené a nemuseli se tak jimi více zabývat.
Zisk/ztráta
A konečně poslední důležitá položka JEDNODUCHÉHO DENÍKU - důkladná evidence vašich zisků a ztrát. Je třeba mít neustále na očích přehled o tom, jak si vedete. I když se toto zdá jako samozřejmost - opět by jste se divili, jak celá řada obchodníků neklade ani tak samozřejmé věci jako je inventura zisků a ztrát sebemenší pozornost.
ZÁVĚREM
Ještě jednou zde tedy opakujeme, co jsme nastínili již na začátku kapitoly:
Nikdy nepodceňujte sílu pečlivého plánování obchodů a precizního vedení obchodního deníku.
Pokud se kdy pustíte do hlubšího studia komoditního či akciového obchodování, brzy zjistíte, že vedení obchodního deníků jako samozřejmou součást komoditního a akciového obchodování vám zcela na prvním místě doporučí každý z úspěšných obchodníků. Osobně neznáme nikoho, kdo by dokázal vydělávat jen "slepým střílením od boku" a kdo by dokázal zefektivňovat své obchodování bez obchodního deníku.
Finančník.cz